EU på vej med Maut-standard
EU-Kommissionen vil skabe fælleseuropæiske standarder for maut-systemer for et lette betalingen af vejafgifter.
Flere og flere europæiske lande springer på maut-vognen. Men de mere eller mindre højteknoligiske systemer fungerer sjældent sammen. Resultatet er at lastvogne – og på længere sigt personbiler – der kører internationalt, skal køre med en hel skov af elektroniske dimser i forruden.
Derfor vil EU-Kommissionen nu forsøge at skabe fælleseuropæiske tekniske standarder for data-registering og kommunikation. Målet er, at køretøjer kan nøjes med én elektronisk ’sladrehank’ i kabinen og ét maut-abonnement, som fungerer med alle de nationale road-pricing-systemer.
- Denne beslutning er den vigtigste beslutning for varernes frie bevægelighed, siden nedbrydningen af grænserne i det indre marked, udtaler transportkommissær Antonio Tajani.
EU-Kommissionen forventer, at den såkaldte SET-standard kan træde i kraft for alle køretøjer over 3,5 tons totalvægt i løbet af tre år. Lettere køretøjer skal opfattes i løbet af 10 år.
UambitiøstEuropaparlamentets rapportør på transportområdet, belgieren Saïd El Khadraoui, mener ikke at EU-Kommissionens beslutning er ambitiøs nok.
- SET-standarden vil kun lette opkrævningen af vejafgifter, den vil ikke hjælpe med at undgå trængslen på de overfyldte europæiske veje, siger Saïd El Khadraoui i en kommentar.
Han påpeger, at der er brug for intelligente road-pricingsystemer, hvor vejafgifterne stiger i takt med belastningen på en given vejstrækning.
El Khadraoui fremhæver, det – forsinkede – hollandske roadpricing-system som den optimale løsning. Et system, som Belgien har tænkt sig at koble sig på og som den danske regering ønsker at anvende som basis for opkrævningen af grønne vejafgifter i Danmark.