23948sdkhjf

Nordisk transport-samarbejde

Er der fire lande, der står sammen, i europæisk transportpolitik, så er det Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Er der fire lande, der står sammen, i europæisk transportpolitik, så er det Danmark, Sverige, Norge og Finland.



Glem alt om brodernationsfejden i fodbold lørdag aften i Parken, for inden for transport viste det seneste møde forleden i Malmö mellem de fire landes transportorganisationer – i regi af deres fælles samarbejde, Nordisk Lastbil Union (NLU) – at man må stå sammen i EU om at kræve de nye cabotage-regler overholdt og kontrolleret, skriver DTL i en pressemeddelelse.

- Der er mange spørgsmål, der binder os sammen, og et af dem er det store cabotage-spørgsmål, som vi drøftede i forhold til den frie konkurrence i EU. Vi mener, at det er rigtigt af EU at stræbe efter et frit og åbent marked. Det er hele grundideen i EU. Men det skal ske på en måde, hvor der opleves en ligeværdig konkurrence landene imellem, og det betyder så, at fortolkning og indførelse af EU-regler skal være ens. Det samme skal kontrol og sanktioner, siger adm. direktør Erik Østergaard, der konstaterer, at sådan er det desværre ikke i dag.

- Det indebærer i sidste ende forskellige omkostningsstrukturer for vognmandsvirksomhederne i de enkelte lande og dermed skævvridning i konkurrencen. Og før at disse uligheder er fjernet, er det vigtigt at have fokus på kontrollen af de nye cabotage-regler, siger Østergaard.

Mødet i Malmö afsluttedes med, at Sverige overdrog formandskabet til DTL, der skal være vært for næste års NLU-møde, der afvikles i Danmark. NLU består af DTL, Sveriges Åkeriföretag, NLF i Norge og SKAL i Finland.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078