23948sdkhjf

Euro 5 får indvirkning på forretning

Det vurderer næsten halvdelen af de vognmænd og speditionsfirmaer, som deltog i Castrol-undersøgelse.

Det vurderer næsten halvdelen af de vognmænd og speditionsfirmaer, som deltog i Castrol-undersøgelse.



Mange vil vognmænd vil således opleve yderligere pres for at købe nye køretøjer på trods af de nuværende økonomiske forhold. Af de speditionsfirmaer og vognmænd, som deltog i Castrols undersøgelse, forventer 44 procent, at ændringerne vil få direkte betydning for deres forretning. Heraf forventer 39 procent, at forandringerne umiddelbart vil føre til større omkostninger.

Ud over de forventede omkostninger til renovering af eksisterende køretøjer og øgede motorvejsafgifter for køretøjer, der ikke opfylder de nye Euro 5 krav, mente næsten to tredjedele (63 procent) af de adspurgte, at den nye lovgivning lagde pres på dem for at købe nye køretøjer.

Euro 5 lovændringerne foreskriver, at tungvogns-operatører i Europa skal forbedre CO2 effektiviteten i deres køretøjer for dermed at nedsætte CO2 udslippet.

Castrols undersøgelse blandt speditionsfirmaer og vognmænd i Storbritannien, Sverige og Polen viser, at mange (22 procent) ikke er klar over ændringerne, hvornår de træder i kraft, og hvilken betydning de vil få for deres forretning.

- Mens den overordnede bevidsthed om Euro 5 er ganske stor i Europa, er det bekymrende, at én ud af fem af de adspurgte fortsat ikke er klar over selve ændringerne og de følger, ændringerne vil medføre for deres forretning. Det er vigtigt, at de kommercielle aktører får øjnene op for, hvad den nye lovgivning vil betyde for køretøjerne og behovet for smøremidler, siger Marc Lawn, Head of Marketing Services, Castrol Europa og Afrika.

Imidlertid er alt ikke kun sort i sort: Således mener én ud af ti af de adspurgte, at Euro 5 vil give dem en fordel i konkurrencen, og hver fjerde mener, at introduktionen af Euro 5 er positiv.

Euro 6 parkeret

Castrols undersøgelse viser, at speditionsfirmaer og vognmænd ikke ser langt ud i fremtiden. Vognmænd i UK er i øjeblikket de mest forberedte på Euro 6. 17 procent siger, at de forbereder sig på de fremtidige lovændringer sammenholdt med kun 7 procent i Sverige og 3 procent i Polen.

- Vi er ikke overraskede over, at vognmænd ikke er så opmærksomme på Euro 6 på nuværende tidspunkt, da de stadig er ved at danne sig et overblik over konsekvenserne af Euro 5 for deres forretning. Vi forventer, at når først Euro 5 er trådt i kraft, og speditionsfirmaerne og vognmændene har fået overblik over de konsekvenser, det får for dem selv, så vil de begynde at se frem mod de kommende ændringer, konkluderer Marc Lawn.

Castrol er verdens førende producent af smøremidler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.939