Slalom med kørselsafgifter
Regeringen er i gang med et sandt slalomløb i sagen om road pricing, kritiserer DTL.
Dansk Transport og Logistik reagerer på en artikel i Jyllandsposten, hvor skatteminister Kristian Jensen erkender, at et intelligent roadpricing-system med variable afgifter må udskydes, fordi teknikken ikke er på plads. Planen har hidtil været, at roadpricing skulle gælde for lastbiler fra 2011 og for personbiler med start i 2015. Men i stedet lægger ministeren nu op til et mere enkelt afgiftssystem for lastbilerne.
- Først havde vi en hensigtserklæring fra fire enige ministre om et klogt, grønt og provenuneutralt road pricing system for alle motorkøretøjer. Dernæst hældte man i forbindelse med skattereformen først på året over en halv milliard kr. i nye afgifter ud over lastbilerne. Og nu er meldingen så, at en kommende intelligent road pricing model undtager lastbiler, der i stedet fra 2011 skal udsættes for et mere simpelt system. Nu er argumentet, at opkrævningen af afgifter for lastbiler og personbiler ikke behøver at være ens. Det er jo ren kassetænkning, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Han hæfter sig ved, at skatteministeren har overtaget roret med hensyn til lastbilerne:
- Det viser kun, at der er tale om skatteopkrævning, som ikke har noget med trængsel og grøn adfærd at gøre. Personbilerne slipper i denne omgang til slutningen af det kommende årti, og det er såmænd ikke så overraskende. Men transporterhvervet er udset til at betale regningen for skattelettelserne, og det kommer skatteborgerne så til at mærke før eller siden, siger Erik Østergaard.