JN Spedition rykker ind i Norge

JN Spedition vandt 1. oktober for alvor fodfæste i Norge, da den danske specialist i temperaturreguleret logistik indledte et nyt og tæt samarbejde med norske Nor-Log Thermo AS. Samarbejdet skaber angiveligt det eneste køl/frys-netværk, der dækker samtlige postnumre i Danmark, Sverige, Finland og nu Norge.
Nor-Log Thermo AS blev skabt, da moderselskabet Nor-Log købte Bring Frigos norske selskab.
Ud over JN Spedition og Nor-Log Thermo udgør Beweship i Finland og Tempcon i Sverige det netop udvidede udvidede netværk. JN Spediton har arbejdet tæt sammen med Tempcon i Sverige og Beweship i Finland i en årrække.
- Norge har været et ”missing link” for JN Spedition. Vi har gjort en række forsøg i årenes løb, men de fik aldrig for alvor fat i markedet. Det er jeg sikker på vi får nu, med samarbejdet med Nor-Log Thermo, siger Ove Søltoft, der er speditør og partner i JN Spedition.
Kundekrav
Transport Tidende mødte efter samarbejdet var gået i luften Ove Søltoft, Henrik Jagd Nielsen og Kenneth Bell, der – sammen med Per Thastrup Smith – er partnere i JN Spedition, samt Erlend Pekeberg, der er CEO i Nor-Log Thermo, hos JN Spedition i Skandinavisk Transportcenter.
- Vi har skabt et netværk for temperaturregulerede transporter, som dækker samtlige postnumre i hele Skandinavien – inklusive Finland, fortæller Ove Søltoft.
Han forklarer, at det var en henvendelse fra en af JN Speditions kunder i Sydeuropa – en fødevareproducent - der ønskede at samle deres logistik i Norden, her i Skandinavisk Transport Center ved Køge.
- Derfor var vi nødt til at finde en samarbejdspartner i Norge. Vi begyndte at tale sammen med Erlend Pekeberg for snart halvandet år siden – lige inden corona-pandemien lukkede alting ned. Vi opretholdt dog kontakten på mail og via videomøder. Det er blevet til rigtigt mange e-mails og videomøder indtil vaccinationsprogrammerne for alvor tog fart, da vi igen kunne invitere Erlend til Danmark, fortæller Ove Søltoft.
Aftalen omfatter temperaturreguleret transport af fødevarer og medicinalvarer ind og ud af Norge, samt et samarbejde mellem de fire skandinaviske partnere.
- Nor-Log Thermo er den eneste køl- og frys-transportør, der dækker hele Norge. Vi har også en omfattende eksport af fersk fisk fra Norge til Padborg, men den trafik sker i et tæt samarbejde med Blue Water Shipping og de aktiviteter kommer til at fortsætte uændret. De er ikke omfattet af aftalen med JN Spedition og to andre selskaber i det nye selskab, understreger Erlend Pekeberg.
Han oplyser, at Nor-Log Thermo er også den største køl- og frys-transportør på tog i Norge. En klimavenlig transportform, der matcher ønsket om en grøn profil hos alle de fire partnervirksomheder.
Ove Søltoft siger:
- Tog er en meget grøn og bæredygtig transportform og vi forventer faktisk, at efterspørgslen på kombinerede transporter – også i Danmark – for alvor vil tage fart, i takt med der kommer gang i den grønne omstilling.
Han tvivler ikke på, at muligheden for at kombinere transportformer bliver en del af fremtiden i Køge.
- I takt med, at Femern-tunnel-forbindelsen kommer tættere på sin åbning, så vil presset for en ny kombiterminal, her syd for Køge, stige. Ud over behovet for at køre klimavenligt, så gør øget trængsel og manglen på chauffører det mere attraktivt at vælge baneløsninger, siger Ove Søltoft.
Henrik Jagd Nielsen – der er trafic manager i JN Spedition – tilføjer:
- Tog er ikke så fleksibelt som lastbiler, men nu kan vi for alvor mærke interessen for klimavenlige alternativer hos kunderne. Og den interesse vil stige fremover.
Alle veje til Køge
Ove Søltoft fremhæver placeringen i Køge med gode vej og broforbindelser, den netop udvidede Køge Havn og en ny DFDS-ro-ro-rute fra Køge til Kleipeda, samt nærheden til København og Københavns Lufthavn.
- Man kan ikke forestille sig en mere optimal placering. I fremtiden vil Køge blive det nye Rom – og alle veje fører som bekendt til Rom, ler Ove Søltoft.
Henrik Jagd Nielsen fortæller om transport-siden af samarbejdet med Nor-Log Thermo og de øvrige i det nordiske samarbejde.
- Netværket omfatter jo alle de kunder vi har i forvejen på trafikkerne til og fra Sverige og Finland. Nu kan vi samle deres gods op – en palle, fem paller eller 10 paller – og køre dem til Nor-Logs terminal ved Oslo, hvorfra det temperaturfølsomme gods vil blive distribueret videre. Det vil naturligvis også ske den modsatte vej, forklarer Henrik Jagd Nielsen.
Erlend Pekedal tilføjer:
- Nor-Log Thermos ekspertise, som vi har fuldt fokus på, er distribution. Det er det, der er vores store styrke styrke, fordi vi dækker hele landet
Første fase
- Det er den første fase, som vi skal i gang med – så må vi se, hvordan det udvikler sig. I starten handler det om at samle op på de kunder vi har i forvejen, så vores portefølje kan blive større og håndteringen mere effektiv. Vi håber selvfølgelig på, at vi kan starte med at sende omkring 10 biler om ugen til Norge, og at det så kan udvikle sig herfra. Vi er allerede i gang, siger Henrik Jagd Nielsen
- Vi er i startfasen, hvor vi støvsuger alle de kunder som Nor-Log har og som JN Spedition har, så vi – qua vi er størst på temperaturreguleret gods mellem Danmark, Sverige og Finland, og nu også i Norge. Det betyder, at vi kommer vi i berøring med alle dem, der producerer, importerer eller eksporterer fødevarer, siger Ove Søltoft og tilføjer.
- Det er den vej, vi prøver at gå og det skal gerne munde ud i, at vi om tre-fire uger også er størst på Norge, siger Ove Søltoft og bliver belønnet med høj latter.
Erlend Pekeberg vurderer, med et glimt i øjet, at det nok tager lidt længere tid…
Logistikservices
Kenneth Bell forklarer, at samarbejdet også vil omfatte lagerservices.
- Der er ikke særligt mange aktører på markedet for håndtering af temperaturreguleret gods til Norge. Og de har slet ikke lagerdelen. Nu får vi mulighed for at kombinere det, så norske kunder kan få varer til Danmark og danske kunder kan lagre varer i Norge – uden for EU. Det gør at vi får en masse muligheder, når det gælder transporterne til og fra Norge, samtidig med vi kan tilbyde lagerdelen. Det vil sige, at kunden kan nøjes med at booke transport og lagring hos enten Nor-Log eller hos JN Spedition. Det er der ikke andre der kan tilbyde, siger Kenneth Bell.
Ove Søltoft tilføjer:
- Det vil sige, at vi i skandinavisk/nordisk regi kan tilbyde transport, lager – inklusive pluk og pak – så kunden kun behøver, at henvende sig et sted, fordi vi også kan tilbyde toldoplagring, så giver det jo rigtig god mening, for en nordmand, der vil oplagre inden for EU. Det betyder, at Nor-Log og JN tilbyder en service mere til kunderne.
Grønne byggeplaner
Både JN Spedition i og Nor-Log Thermo er begyndt at ansætte ekstra medarbejdere. I Køge starter man nu samtaler med interesserede ansøgere. Men samarbejdet har også forårsaget byggeplaner.
Nor-Log Thermo har som nævnt terminaler langs hele den norske kyst, men hovedterminalen er placeret ved Oslo. Selskabet er i gang med planer om opførelsen af en en ny terminal ved Gardermoen Lufthavn. Her bliver der 17.000 kvadratmeter lagerterminal med køl, frys og fisk – hovedsageligt temperaturreguleret lager, men også noget tørgods.
- Vi havde oprindeligt et mål om at være færdig i 2021 – men alt er blevet forsinket på grund af corona og nu forventer vi at være klar i 2023. Men vi er også gået i gang med at ansætte flere medarbejdere.
I Køge er JN Spedition langt fremme med planerne for et nyt lagerbyggeri – kaldet Projekt 3. Men flere henvendelser fra potentielle kunder – ud over den kunde, der var katalysator for samarbejdet med Nor-Log Thermo – gør at JN Spedition overvejer alternative projekter kaldet Projekt 4 og Projekt 5.
Som tidligere nævnt, så har både Nor-Log Thermo og JN Spedition – samt partnerne i Sverige og Finland – stærkt fokus på bæredygtige løsninger. Nor-Log Thermo kører eksempelvis i dag med 30 biogaslastvogne, der distribuerer varer i det sydlige del af Norge.
JN Spedition har i mange år tilstræbt at drive virksomheden med blik for ordentlighed og bæredygtighed. En dyd, som virksomheden angiveligt deler med Nor-Log, Tempcon og Beweship.
- Det er vigtigt for JN-spedition, at vi og vores partnere driver forretningen på en ordentlig, hæderlig og bæredygtig måde.
- JN Spedition har siden finanskrisen været den eneste køl-/frys-speditør, der udelukkende har kørt med danske lastbiler på transportsiden. I Norge kommer vi til at bruge udelukkende norske biler, lige som vi kun kører med svenske biler i Sverige, og finske biler i Finland. Hvis det ikke er danske, svenske, norske eller finske biler, så er det fordi den internationale transport kører direkte ud til kunden. Det vil ske, når fragten er så stor, at det ikke kan betale sig at udføre en omlæsning, siger Ove Søltoft og fortsætter:
- Det vil også sige, at JN Spedition, sammen med vores partnere Nor-Log i Norge, Tempcon i Sverige og Beweship i Finland, betaler skatter og afgifter i det land, hvor vi opererer.
Grønt lagerbyggeri
JN Spedition har investeret store summer i at gøre virksomehedens lagere så bæredygtige som muligt. Man har blandt andet skiftet fra ammoniak til CO2 som kølemiddel i køle- og fryselagret i Herning. I Køge har man investeret i endnu mere klimavenlige kølesystemer. I forbindelse med planerne om en udvidelse af lagerfaciliteterne overvejer virksomheden, om man skal skifte det 11 år gamle køleanlæg på det lige så gamle lagerbyggeri, når man anlægger det tredje lagerbyggeri. JN Speditions lager i Køge genanvender også den spildvarme, der udvikles af kølemaskinerne – til opvarmning og drift af aircon systemer. Der er anvendt en særlig type tagpap, der opsuger sundhedsskadelige NOx-partikler fra luften. Listen over de grønne tiltag er meget lang.
- Vi er ikke færdige med at reducere vores CO2-udledning. Vi vil helt op over stjernen i Juletræet. Det er derfor vi nu er begyndt at tænke sol ind i det. Faktisk er Køge det næstbedste sted i Danmark og opstille solfangere i – kun Bornholm har flere solskinstimer end Køge. Vi er nu 3-4 virksomheder på STC, der overvejer at opstille solfangere i et fælles projekt, hvor vi måske kan reducere CO2-udledningen 5-10 procent, siger Ove Søltoft.
Læs meget mere om Nor-Log og JN Speditions nye samarbejde i næste nummer af Transport Tidende.