23948sdkhjf

- Vi har været skarpe til at navigere i et turbulent marked

DTK Group præsterer 40 mio. kr. på bundlinjen i 2021.

Transport- og logistikkoncernen DTK Group kommer ud af 2021 med flotte stigninger på top- og bundlinje, hvilket topchef Steen Sørensen blandt andet tilskriver dygtige og fleksible medarbejdere, der har navigeret selskabet flot gennem svære tider.

Men ifølge selskabet trækker EU’s vejpakke kapacitet ud af markedet på et særdeles ugunstigt tidspunkt, hvilket er med til at gøre sigtbarheden for 2022 ringere.

Mere af ’det samme’

DTK Group ApS, der blandt andre omfatter datterselskaberne Dansk Transport Kompagni, DTK Frigo og DTK Road, præsterer i regnskabsåret 2021 en nettoomsætning på 715 mio. kr. mod 578 mio. kr. i 2020 og 458 mio. kr. i 2019.

Årsrapporten afslører en positiv bundlinje på 40,5 mio. kr. mod 28,9 mio. kr. i 2020 og 15,3 mio. kr. i 2019.

Egenkapitalen i moderselskabet er steget fra 40,2 mio. kr. i 2020 til 59,9 mio. kr. Det gennemsnitligt antal fuldtidsbeskæftigede er steget med 28 til 155.

Ifølge administrerende direktør i DTK Group, Steen Sørensen, er baggrunden til det flotte regnskab, at selskabet har været dygtig til at gøre ’mere af det samme’, fortæller han til Transport Tidende:

- Vi har fortsat med at gøre mere af det samme, som vi har haft succes med de senere år. Gennem årene har vi langt hen ad vejen haft en organisk vækst, hvor vi har tiltrukket nye kræfter, der har været dygtige til at bygge oven på det eksisterende. Vi er en stærk og dynamisk organisation, der har været dygtige til at tiltrække dygtige medarbejdere, der har været skarpe til at navigere i et turbulent marked præget af knaphed på ressourcer mange steder, siger Steen Sørensen.

Bredere portefølje

Direktøren tilføjer, at væksten også er sket som resultat af etableringen af nye datterselskaber, der har givet virksomheden et bredere udbud af services til kunderne.

- Væksten er også kommet i form af nye selskaber, der har givet os en større produktportefølje, der har betydet, at vi løser flere og mere komplekse opgaver på tværs af koncernen – eksempelvis toldbehandling, lager- og logistikydelser og oversøiske transporter. Fordi vi kan tilbyde mere, har vi også draget nytte af flere synergieffekter, der betyder, at vi kan løse flere opgaver for kunderne, lyder det fra DTK-direktøren.

Danske datterselskaber bidrog

Granskning af regnskaberne i DTK’s danske datterselskaber viser, at den økonomiske succes har fundet sted som samlet bedrift.

Hos Dansk Transport Kompagni A/S præsterede man i regnskabsåret en bruttofortjeneste på 37,5 mio. kr. mod 31,2 mio. kr. i 2020. Resultat før af- og nedskrivninger, finansielle poster og skat (EBITDA) steg til 10,1 mio. kr. mod 5,3 mio. kr. i 2020. Årets resultat mere end fordobledes til 7,9 mio. kr. mod 3,5 mio. kr. i 2020. Virksomhedens balance viser per 31. december 2021 en egenkapital på knap 12 mio. kr.

Køle- og frysetransport-benet DTK Frigo noterer en beskeden stigning i bruttofortjenesten til 30,1 mio. kr., mens årets resultat steg til 19,3 mio. kr. mod 17,1 mio. kr. i 2020.

I DTK Road lykkedes man med at øge bruttofortjenesten til 30,7 mio. kr. mod 22,9 mio. kr. i 2020, mens bundlinjen steg fra 6,6 mio. kr. i 2020 til 10,1 mio. kr.

Steen Sørensen afviser ikke, at DTK-koncernen de kommende år etablerer nye datterselskaber, der kan bidrage til selskabets vækst.

- Først og fremmest er opgaven de kommende år at få vores eksisterende enheder til at vokse. Men det kan sagtens være en mulighed at starte et eller flere nye datterselskaber op. Det er en del af vores strategi, som fortsætter, og som vi altid er motiveret for at kigge på, siger han.

Fleksibel koncern i svær tid

I flere af ledelsesberetningerne nævnes den usikkerhed, der er forbundet med fortsat at kunne skaffe den nødvendige produktionskapacitet i markedet - særligt efter implementeringen af den nye EU-vejpakke, hvorfor der for 2022 forventes et resultat, der er lidt under niveauet for 2021.

- Det er stadig uklart for os, hvad vejpakken kan komme til at betyde, for det er svært at vurdere. Hvad den konkret kommer til at betyde for vores forretning, ved vi ikke, men jeg kan ikke forestille mig, det er positivt, for vi kan allerede nu se, at den hiver kapacitet ud af markedet – og det i en tid, hvor der om noget er behov for kapacitet, siger Steen Sørensen.

Han tilføjer, at også DTK-koncernen har mærket mangel på materiel og chauffører.

- Det har vi mærket i et stykke tid, men vi må drive virksomheden efter bedste formåen. Det er i tider som disse med kraftige politiske påvirkninger, vi som virksomhed skal være glade for, at vi har en stærk og fleksibel koncern, siger han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125