Farvel til koblingspedal
Den helt store nyhed i Scanias opdatering er afskeden med koblingspedalen – sådan da.
Af Finn Bjerremand
Scania har som en af de sidste større lastvognsproducenter krampagtigt holdt fast i, at der skal være en koblingspedal i lastbilen - selv om det alligevel er en robot, som skifter gear og koblingspedalen således kun skal anvendes ved igangsætning og ved standsning.
Men nu er det slut - eller rettere sagt: næsten slut. For Scania lancerer nu en ny Opticruise-løsning, hvor man ikke behøver nogen koblingspedal.
Alligevel lader den svenske lastvognsproducent en ventil stå åben, så kunder, der absolut ”skal” have en koblingspedal, fortsat kan få leveret deres nye Scania med en koblingspedal til det automatiserede gearskifte.
Nyt skiftemønsterDen nye Opticruise udmærker sig bl.a. ved at have en elektronisk styret hydraulisk kobling, som giver den mest optimale og absolut mest præcise tilkoblingsfunktion.
Samtidig er strategien for skiftemønsteret helt ny og der er integreret et antal nye funktioner som gør kørslen lettere.
Blandt de nye funktioner er manøvrefunktionen eller krybefunktionen, som gør det lettere, når der skal kobles til en trailer, køres til en rampe eller lignende.
Den nye automatiske kobling er også med til at gearskiftet sker hurtigere og med mere jævn tilkobling.
På versioner med fuld automatisk Opticruise er hill-hold standardudstyr - en rigtig god løsning som modvirker at vogntoget ruller tilbage, når der sættes i gang op ad bakke og lignende.
Ekstra powerEr der behov for ekstra kræfter, findes der også en Powerfunktion, som er udmærket i visse situationer, men det er kun i ganske få tilfælde der er brug for den slags på en typisk langturslastvogn.
Derfor vil altid være en risiko for at nogen kan finde på at anvende funktionen, for blot at komme hurtigere fremad - med det resultat, at det vil kunne aflæses i et væsentligt forøget brændstofforbrug.
Er vognen udstyret med ACC, er der også informationsudveksling mellem ACC’ og Opticruise-gearkassen, som tilpasser valget af gear til den aktuelle situation.
Ved start tjekker Opticruise selv hvilket gear der er det korrekte startgear og chaufføren behøver ikke gribe ind i denne proces.
Er der behov for at kunne rokke vognen, f.eks. ved start i frostvejr på sne eller underlag af is, så er det også muligt.
Siden Scania introducerede de første gearkasser med Opticruise er der leveret ca. 150.000 lastvogne og busser med denne type transmission.
fba@transinform.com