23948sdkhjf

Scania gearer op

Den svenske producent er klar med et R-facelift, der giver bedre økonomi.

Den svenske producent er klar med et R-facelift, der giver bedre økonomi.



Af Finn Bjerremand

Fire år er der gået siden Scania lancerede den nuværende R-serie, og der er leveret mere end 200.000 lastvogne. Derfor er det nu tid for en opdatering. Scania har fokus på effektivitet og udseende i den nye opdatering – der er således gjort mere for aerodynamikken og kølekapaciteten, hvilket har væsentlig betydning for forhold som brændstoføkonomi og ydeevne.

Lastvognproducenterne forventer i forbindelse med lanceringen af Euro 6-motorer, at der bliver et endog meget stort behov for rigelig kølekapacitet til køling af både kølevand, intercooler og måske flere EGR-kølesystemer.

Udvendig har den nye R-serien fået en ny og mere dominerende grill, der sammen med tydeligere horisontale linjer er med til at fremhæve udseendet. Den nye grill er netop med til at forbedre luftstrømmen og dermed også forbedre luftmængden til køleren.

Højere kvalitet

Inde i førerhuset er der sket opdateringer af interiøret med nye materialer, der giver en højere kvalitet. En ny køje er også blandt de nye løsninger, der er blevet implementeret efter kundeønsker.

Ligeledes er et nyt kofangerdesign også en del af den nye identitet, og takket være den nye kofanger er det nu muligt at få leveret ACC (afstandsmåler sammenkoblet med cruisecontrol og bremsesystemet) på endnu flere versioner.

Nye LED-lamper til brug i dagslys og nye højtryksvaskere til forlygterne er en integreret del af det nye design.

Spar energi

Samtidig er der kommet nye sideskørter til anvendelse på sættevognstrækkere. De nye sideskørter, der også er tilpasset til større brændstoftanke og med indbygget trin, kan leveres i samme farver som førerhusene, og i følge Scanias teknikere er der en brændstoføkonomisk gevinst på 0,6 procent i forhold til de gamle sideskørter.

På den nye R-serie vil Scania nu kunne tilbyde tankkapaciteter på helt op til 1500 liter på en 4x2 trækker uanset om der er tale om en vogn med EGR-motor eller SCR-katalysator.

Nu er det også muligt at få leveret Scania med akkumulatorerne placeret i bagenden, ligesom det gennem et par år har været kendt på bl.a. Mercedes Actros.

Ny bagaksel

For at optimere kørslen endnu mere, introducerer Scania også en ny bagaksel kaldet R780, der er en enkeltgearet version med en gearing på 2,59, som medfører, at vognen kan rulle ca 85 km i timen med dæk i 70’ profil, når motoren kører 1200 omdrejninger i minuttet.

Vi glæder os i øvrigt til at kunne fortælle mere i næsten nummer af Trans Inform om nyhederne på den opdaterede Scania R-serie.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109