23948sdkhjf

Nyt rugbrød i ovnen hos VW

Ganz neu: Volkswagen introducerer ny og grønnere modelrække på VW Transporter, Multivan og personvognsudgaverne Caravelle og California.

Ganz neu: Volkswagen introducerer ny og grønnere modelrække på VW Transporter, Multivan og personvognsudgaverne Caravelle og California.



Af Lars Lassen

Volkswagen Transporter står over for en markant opgradering, når den tyske bilfabrik i løbet af efteråret 2009 introducerer en ny forbedret udgave af det klassiske folkevognsrugbrød.

Rent kosmetisk har den nye VW Transporter fået en ny front, en ny generation af ESP med igangsætningsassistent forbedrer sikkerheden yderligere, sammen med et nyt infotainment- og førerassistentsystemer, der med Volkswagens egne ord sikrer »optimal komfort og sikkerhed.«

Vigtigst er nok introduktionen af nye TDI-motorer med common rail-teknologi, der angiveligt reducerer brændstofforbruget med op til 1,9 liter pr. 100 km

Det betyder ikke bare bedre brændstoføkonomi, men også mindre CO2-udledning og en grønnere samvittighed for såvel chauffør og direktør. CO2-udledningen skal være reduceret med 52 g/km, hvilket sikrer at den nye Transporter lever op til Euro5-standarden.

De nye 4-cylindrede commonrail TDI-motorer på to liter kan leveres i fire varianter på 84 hk, 102 hk, 140 hk eller 180 hk. Motoren med 140 hk har turbolader med variabel turbogeometri, og topmotoren med 180 hk har dobbelt trykladning med biturbo.

Som ekstraudstyr tilbydes Transporter med en såkaldt dobbeltkoblingsgearkasse (DSG) med syv trin. Det er denne løsning, der angiveligt kan spare næsten to liter diesel per 100 kilometer. Den nye Transporter kan også leveres med firehjulstræk (4Motion med Haldex-kobling).

I starten af 2010 kan Volkswagen erhvervsbiler tilbyde en kombination af 4Motion og DSG-gearkassen.

I kabinen er der nye instrumenter, nyt rat, nye radio-navigations-systemer og nyt materialevalg.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078