23948sdkhjf

Finsk vognmandsfirma dømt for ulovlig cabotagekørsel i Sverige

Kort før nytår blev en finsk vognmandsvirksomhed ved retten i Gällivare dømt for ulovlig cabotagekørsel i Sverige.

Kort før nytår blev en finsk vognmandsvirksomhed ved retten i Gällivare dømt for ulovlig cabotagekørsel i Sverige.



Dommen er ifølge det svenske nyhedsmedie Åkeritidningen enestående, fordi det er første gang, at der er afsagt en dom for ulovlig cabotagekørsel i Sverige.

Det finske vognmandsfirma udførte fra november 2006 til slutningen af marts 2007 transporter af tørv til Gällivare kommunes varmeværk fra en finsk tørvegrav i den finske by Kolari. I slutningen af 2007 udførte transportfirmaet med de samme køretøjer fra Finland, transporter af tørv fra andre tørvegrave i Sverige og frem til Gällivare kommunes varmeværk. I alt blev der udført 203 transporter intern i Sverige.

Sporadisk eller planlagt

Repræsentanter for det finske vognmandsfirma sagde i retten, at transporterne i Sverige blev udført efter daglige ordrer, og de anser transporterne i Sverige som lovlige ifølge EU's bestemmelser på cabotagefeltet. Dette er de også blevet bakket op i af jurister fra en finsk vognmandsorganisation. Kernen i sagen, som Gällivare Tingsrät skulle tage stilling til, var specifikt om transporterne mellem tørvegravene i Sverige og varmeværket i Gällivare kunne betragtes som sporadiske eller planlagte. EU-reglerne tillader lejlighedsvise cabotagetransporter, men ikke regelmæssige og planlagte transporter.

Man kom dog frem til at en del af kørslerne i Sverige var at betragte som ulovlig cabotagekørsel. Den ulovlige cabotagekørsel blev takseret til 40 dagbøder á 150 svenske kroner samt 40 dagbøder på hver 70 svenske kroner.

Såfremt det finske vognmandsfirma ønsker at få prøvet sagen ved Hovrätten i Sverige skal der ankes senest i morgen.

Endelig – langt om længe

- Endelig. Det er den første cabotagedom i Sverige og den vil danne praksis på området i fremtiden, vurderer chefjurist hos Sveriges Åkeriföretag, Bent Waldersten over for Åkeritidningen.

- Jeg vover at påstå, at der i dag udføres et stort antal ulovlige cabotagetransporter. Problemet er ofte at få dannet sig et overblik over omfanget af transporterne. Det man har gjort er at undersøge og kontrollere antallet af cabotagetransporter systematisk, hvilket totalt viser at det ikke er få transporter, det drejer sig om. Det er resultatet af Sverige Åkeriförretags langsigtede indsats, der begyndte med den ikke helt ukendte Lidl-affære, hvor Lidl anvendte en tysk transportør i Sverige, slutter Bengt Waldersten.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062