23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

SAS utilfreds med Københavns Lufthavne

Debatindlæg fra SAS-Danmarks direktør Susanne Larsen i Børsen skærper tonen.

Debatindlæg fra SAS-Danmarks direktør Susanne Larsen i Børsen skærper tonen.

»Københavns Lufthavn har gennem flere år bremset udviklingen af de vigtigste infrastrukturanlæg i Danmark. Det kan Danmark ikke være tjent med, og det vil SAS ikke blive ved med at betale prisen for,« skriver Susanne Larsen i dagens Børsen.

Ikke mindst det nyeste lavprisudspil, CPH Swift, er en torn i øjet på SAS, der ønsker en lavere passagerafgift og en del af de fremtidige millionindtægter fra butikkerne.

CPH Swift er Københavns Lufthavnes lavprismodspil til Terminal A, der i sommer blev lanceret af blandt andet to tidligere lufthavnsdirektører. Swift skal ligge i forlængelse af den nyere Terminal 3, mens Terminal A var tænkt som en lavpristerminal i det område, der nu bruges af cargo-selskaber.

- Swift er ikke et alternativ til Terminal A. Passagererne skal bruge gamle faciliteter, som vi i mange år har bedt om blev opgraderet. Dernæst får vi ikke den 50 procents andel af overskuddet i butikkerne. Det så vi meget gerne, at vi fik i Københavns Lufthavn. Vi har omkostninger, salg distribution, markedsføring og alle omkostningerne til at drive passagererne ind i lufthavnens indkøbscentre. Det overskud beholder de 100 pct., siger Lars Andersen, chef for public affairs i SAS til Børsen.

Hos Københavns Lufthavn afviser administrerende direktør Brian Petersen, at lufthavnen er forældet - eller at lufthavnen tjener for mange penge på luftfartsselskaberne.

- De takster, som flyselskaberne har, dækker ikke alle vore udgifter, siger direktøren og peger på, at lufthavnens afkast er på 4,9 procent – og det er inklusive de kommercielle indtægter fra butikkerne.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|