23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Køge satser på godstog

Kombitrafik: Skandinavisk Transportcenter ved Køge overvejer anlæg af egen kombiterminal, selv om det eksisterende og helt nye jernbanespor samler rust

Kombitrafik: Skandinavisk Transportcenter ved Køge overvejer anlæg af egen kombiterminal, selv om det eksisterende og helt nye jernbanespor samler rust

Af Lars Lassen

Da Skandinavisk Transportcenter ved Køge for et par år siden kom med på den danske jernbanenet, blev et ønske, der er lige så gammelt som det unge og hastigt voksende transportcenter, endeligt opfyldt. Men godstogene er blevet væk fra den beskedne baneterminal, der består af omkring 100 meter banespor med et flisebelagt laste- og losseareal.

Derfor overvejer Skandinavisk Transportcenter nu selv at udvide den lille baneterminal til en ægte kombiterminal med 600 meter spor, så den kan modtage heltog.

- Selv om flere af brugerne i transportcenteret har vist interesse for at bruge jernbanen, så har vi ikke kunnet få Railion til at betjene terminalen – ikke engang mod betaling. Den er simpelthen for lille og omsætningen er åbenbart ikke stor nok til, at de vil beskæftige sig med det, fortalte adm. direktør Thomas Elm Kampmann, da han viste Køge Havn og Skandinavisk Transportcenter frem for en halv snes medlemmer af Folketinget i slutningen af september.

- Derfor undersøger vi nu mulighederne for selv, at etablere en kombiterminal i fuld skala ud fra tanken, at kunderne nok skal komme, når kombiterminalen er etableret. Det er den erfaring, vi har haft både ved udvidelsen af havnen og udbygningen af transportcenteret i øvrigt, sagde Thomas Kampmann.

Skandinavisk Transportcenter går dog ikke i gang med projektet før linjeføringen af det nye jernbanespor over Køge til Rødby på Lolland i forbindelse med den faste forbindelse over Femern Bælt og den nye lokalplan for området ligger fast.

Modulvogntog

Skandinavisk Transportcenter kom med på modulvogntogenes Danmarkskort, da man ændrede opstribningen på motorvejsbroen – så der ikke kører for mange modulvogntog ud på broen på en gang.

- Det er en midlertidig løsning. På længere sigt skal der etableres en ny bro over motorvejen. Men det projekt må også vente til linjeføringen af det nye jernbanespor og udvidelsen af motorvejen ned til sammenfletningen syd for Køge er på plads, sagde Thomas Kampmann.

ll@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|