23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skibsmæglere vil også have modul-forsøg

Ønske: Danmarks Skibsmæglerforening savner politikernes opbakning til havnene. De kan være med til at løse både miljø- og vejtrængselsproblemerne.

Ønske: Danmarks Skibsmæglerforening savner politikernes opbakning til havnene. De kan være med til at løse både miljø- og vejtrængselsproblemerne.

Af Finn Bruun

Danmarks Skibsmæglerforening er skuffet over, at fremtidssikringen af havnenes rolle som miljø- og trængselsforebygger ikke nyder større politisk bevågenhed. Det kom frem under foreningens generalforsamling i København forleden.

- Skibe er den eneste reelle mulighed, hvis last skal flyttes over større strækninger og hvis der skal flyttes transporter væk fra vejene. Der opfordres derfor til kraftige udvidelser af havneområderne, udbygning af havnene og mere vedligehold, fremhævede formanden Tonny D. Paulsen.

Han var bekymret for, om lokalpolitikernes horisont kun rækker til næste valgt og således er i vejen for langsigtede planer for, hvad der konkret skal ske i de enkelte havne. Tidshorisonten må give virksomhederne mulighed for at langtidsplanlægge, mente han.

De 150 skibsmæglervirksomheder – gruppen er mere bred, end navnet antyder – spiller en betydelig rolle i det danske transportbillede og omsætter med sine 2500 ansatte for op mod 10 milliarder kr. om året.

Men de vil gerne spille en endnu større rolle og hæfter sig ved EU’s positive vedtagelser om, hvor vigtig nærskibsfarten er som en bestanddel af logistikkæden både af hensyn til miljø og vejtrængsel – der er oceaner af plads på vandet.

Handling

- Men hvorfor sker der så ikke mere? spørger de. Hvorfor har den europæiske, internationale nærsøfart og de intermodale transporter ikke større gennemslagskraft? Det træder endnu tydeligere frem, hvis man betragter, hvad der for eksempel er bevilliget i Danmark til forsøg med modulvogntog, vurderer formanden.

Senest er der givet yderligere 60 mio. kroner, så der nu er givet 145 mio. kroner blot til forsøgsperioden.

- Hvis tilsvarende beløb samtidig var blevet givet til forsøg med nærskibsfarten og intermodale transporter, hvad havde man så ikke kunnet opnå af effekt på såvel miljøet som trængselsproblemerne på vejene, spørger skibsmæglerne.

Regnestykke

- Kørsel med modulvogntog vil ud over relativt beskedne og meget rentable investeringer hos vognmandsfirmaerne kræve en række offentlige investeringer til tilpasning af vejnettet samt investeringer i forbindelse med etablering af de såkaldte omkoblingspladser, siger Tonny Paulsen.

Det er her anslået, at etableringsomkostningerne beløber sig til ca. 245 millioner kr. engang for alle, samt at efterfølgende vedligeholdelsesomkostninger udgør op mod fem mio. kr. årligt. Hovedparten af disse investeringer er knyttet til omkoblingspladserne. Desuden mister staten et årligt provenu fra et mindresalg af diesel samt fra indtægter fra vægtafgift og Eurovignet fra de lastbiler, der forventes at bortfalde ved brug af modulvogntog.

- Over for dette viser regneeksemplerne, at de årlige omkostningsbesparelser hos vognmændene vil andrage mere end 80 mio. kr., påpeger mæglerne.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|