Turbo: Lufthansa Cargo har førertrøjen inden for implementering af IATA’s e-freight i Tyskland.
Af Herbert NielsenLufthansa Cargo har sidst i september gennemført sin første 100 procents e-fragtforsendelse– og det var én måned forud for den oprindelige tidsplan.
Det skete i samarbejde med DB Schenker, der er en af Lufthansa Cargo’s globale partnere, og forsendelsen lå i fragtrummet på en Lufthansa passagermaskine på ruten fra Frankfurt til Seoul i Sydkorea.
Operationen lykkedes til topkarakter i snævert samarbejde med de tyske myndigheder, ikke mindst det tyske toldvæsen, og efter denne første opstart er processen dermed skudt i gang, hvorefter Lufthansa Cargo nu fremover langsomt øger antallet af e-freight forsendelser.
Valget af DB Schenker som partner ved den første e-fragtforsendelse var ikke tilfældigt: DB Schenker har allerede med stor succes været med til lancere e-freight i en række markeder som Holland, Canada, Singapore, Hong Kong, Australien og Storbritannien.
Samtidig har Lufthansa Cargo også startet forberedelserne for at udvide implementeringsprocessen for e-freight til at omfatte andre tyske destinationer end Frankfurt samt introducere e-fragten til nye markeder som Singapore og Hong Kong.
Så mange som muligtIATA designerede her i starten af efteråret Lufthansa Cargo som ”lead carrier” og projektkoordinator for e-freight i det tyske marked – et projekt, der også involverer en lang række andre partnere.
- Sammen med vore partnere er vi klar til at skubbe processen med e-freight endnu videre. E-freight handler ikke ”kun” om at forbedre datakvaliteten. Det handler først og fremmest om at øge effektiviteten og samtidig også skåne miljøet. Vi er derfor meget opsatte på at involvere så mange kunder som muligt i samarbejdet for udbredelse af den papirløse luftfragt-transport, siger Carsten Spohr, topchef i Lufthansa Cargo.
Med Lufthansa Cargo som spydspids bliver vejen samtidig banet for, at også mange andre luftfartsselskaber og speditører kan introducere e-freight allerede i de kommende uger og måneder.
E-freightIATA søsatte sit e-freight projekt i 2004. Og når det er implementeret på globalt plan, kan den samlede industri hvert år spare miljøet for et papirforbrug, der kunne fylde ikke mindre end 39 fuldtlastede Boeing 747-400 fragtere. Og bare én enkelt fragter kan løfte omkring 125 tons på en god dag.