23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

To gode fragt-nyheder i København

Lys i mørket: Midt i strømmen af dystre forudsigelser kan Københavns Lufthavns glæde med meldingen om øget trafik af fragtfly.

Lys i mørket: Midt i strømmen af dystre forudsigelser kan Københavns Lufthavns glæde med meldingen om øget trafik af fragtfly.

Af Herbert Nielsen

De to gode nyheder handler dels om Korean Air Cargo, dels om det kinesiske China Cargo Airlines. Og i begge tilfælde meldes der om øgede frekvenser på trafikken til Københavns Lufthavn.

Korean Air Cargo planlægger således at lægge endnu en frekvens til de nuværende to ugentlige flyvninger med Boeing 747-400 fragtfly. Og den nye frekvens bliver en søndagsafgang, der rummer gode muligheder.

- Med en søndagsafgang kan selskabet give speditørerne endnu bedre muligheder for at få gods frem til ”aflevering” i Korea allerede tidligt mandag morgen. Det er vigtigt, ikke mindst takket være mulighederne for at transferere fragten til videreflyvning til andre destinationer på Koreans store asiatiske netværk, siger Lars Korup, fragtansvarlig i Københavns Lufthavn. - Korean Air Cargo får dermed flyvninger til og fra København torsdag, lørdag og søndag, og med tre ugentlige flyvninger er vi så på vej tilbage til forholdene for ikke så mange år siden, hvor Korean Air Cargo var oppe på hele fem ugentlige flyvninger.

Det var inden to afgange blev flyttet til Stockholm og den senere annullering af flyvningen om mandagen.

- Tilvæksten med endnu én ugentlige frekvens er tegn på, at markedet er der, og at tilliden til Københavns Lufthavn er der. Det er vi rigtig glade for, siger Korup.

Kinesisk fragt

Den anden gode nyhed er tilvæksten med endnu en flyvning ved selskabet China Cargo Airlines. Dermed kommer dette selskab op på fire ugentlige MD-11F flyvninger.

China Cargo Airlines er relativt ny i Københavns Lufthavn; selskabet åbnede sin trafik fra begyndelsen af 2007 med tre ugentlige flyvninger på den lidt kantede rute fra Shanghai via Beijing til København – og derfra til Paris før hjemturen direkte til Beijing og sluttelig til Shanghai.

Faktisk har China Cargo Airlines søgt slots til op til seks ugentlige flyvninger via København – men ét er slots, der handler om det taknemmelige papir, et andet er spørgsmålet om, hvorvidt selskaberne faktisk udnytter disse ansøgte slots. Og det er langtfra altid tilfældet..

I øvrigt har China Cargo Airlines overhovedet ingen egne ansatte i København. Alt er outsourcet til deres fragt-GSA Cargo Care, der har ansat en kineser og som står for alt inklusive salg og supervision ved flysiden i lufthavnen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|