2008: De markeder, der fremover skal trække det tunge læs i retableringen af en stærk luftfarts- og luftfragtsindustri – Kina og Indien – ånder tungt i disse tider.
Af Herbert Nielsen- Den globale krise som følge af eksploderende oliepriser og nedgang i lufttrafikken har ramt Indien hårdt, siger IATAs generaldirektør Bisignani.
I 2007 var væksten i det indiske marked på ikke mindre end 33 procent, men i årets første seks måneder er væksten kommet ned på 7,5 procent. Og de seneste to måneder har væksten endog været negativ.
Bisignani lægger ikke skjul på årsagerne til, at krisen rammer Indien så hårdt:
- Der skal tages skrappe midler i brug, hvor Indien skal ride stormen af i kølvandet på høje omkostninger og faldende efterspørgsel. Indien har tre hovedproblemer, der skal tages fat i: Et for højt omkostningsniveau, en for dårlig infrastruktur, og manglende overensstemmelse med internationale standarder. Bisignani gennemgik overfor indiske erhvervsfolk detaljeret indholdet af hvert af disse hovedproblemer, men konkluderede, at hans bekymring især gjaldt det helt overordnede: Indien er simpelthen for langsom i sine beslutningsprocesser. Og med den hast, situationen i den globale luftfarts- og luftfragtindustri udvikler sig, er der grund til bekymring.
- Indien er i dag et stort marked. Men Indien må også påtage sig rollen som en vigtig leder i verdenssamfundet, sagde generaldirektøren.
Opbremsning i KinaVed siden af de dystre udsigter i det indiske marked kommer der nu også klare tal på problemerne i den kinesiske industri. I årets første seks måneder steg passagertrafikken i Kinas lufthavne med 5,4 procent, og samtidig steg luftfragtsmængderne med 8,1 procent. Noget af et fald i forhold til to-cifrede stigninger i de tilsvarende perioder af 2007. Sidste år steg antallet af operationer i Shanghai Pudong Lufthavn i årets første halvdel med 9,1 procent. Det var i de første seks måneder af 2008 reduceret til en stigning på 6,8 procent. I 1. halvdel af 2008 steg passagertallet i lufthavnen med 2,7 procent, mod 6,5 procent i 2007. Og fragtmængderne steg med 10,3 procent mod 16,3 procent i samme periode 2007.
20-års udsigter
Også Airports Council International har kigget i krystalkuglen. Organisationen finder, at de fleste lufthavne vil få en svær tid i de næste to år, men mener dog, at der er lys forude fra 2010 og fremefter.
Prognosen siger, at der vil gå fem milliarder passagerer gennem lufthavnene i 2009 – og at tallet vil stige til 11 milliarder passagerer i 2027.
Over de næste 20 år venter organisationen en tredobling af fragtmængderne, svarende til en stigning på 5,1 procent pr år i perioden. Det er trods alt mindre end skønnet var for bare to år siden, hvor tallet snarere var mellem seks og syv procents stigning pr år.
Og det bliver Asien og Stillehavsregionen, der vil stå for den største vækst med en årlig stigning på 6,6 procent, fulgt af Mellemøsten på 5,5 procent.