23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Norske vinterregler er vedtaget

Kort varsel: Nye regler stiller krav til særligt mærkede dæk allerede fra 1. november i år.

Kort varsel: Nye regler stiller krav til særligt mærkede dæk allerede fra 1. november i år.

Af Finn Bjerremand

Mønster på mindst 3 mm og M+S-mærkning er blandt de krav, som de norske myndigheder netop har vedtaget, og som gælder for tunge køretøjer (+3500 kg totalvægt) allerede fra 1. november. Formålet med vinterpakken er at forbedre fremkommeligheden ved vinterkørsel i Norge.

Det er med meget kort varsel at de norske myndigheder indfører disse regler. En mønsterdybde på 3 mm skulle helst ikke give problemer for professionelle transportører, mens M+S mærkningen (Mud and Snow) straks er mere problematisk.

Det vil uden tvivl give mange trailerejere, herunder udlejningsselskaber, grund til panderynker. Det er nemlig ikke alle dækstørrelser til f.eks. trailere og påhængsvogne, der kan leveres i en vinterversion med M+S-mærkning.

TIP Trailer Services er klar over problematikken og arbejder på at finde en holdbar løsning for kunderne.

- Det største problem ligger først og fremmest i fremskaffelsen af dæk. Mens vi med vores andre nordiske kunder, der kører på Norge forventer at kunne servicere dem i Danmark, Sverige eller Finland uden de store problemer, er problematikken straks anderledes for vores store norske flåde, siger adm. direktør hos TIP Trailer Services, Jesper Skjødeberg Almind.

- Vi holder os selvfølgelig altid til den gældende lovgivning i de lande vi opererer i og selve introduktionen af M+S dæk har vi ikke som sådan indvendinger imod. Dog er tidshorisonten forfejlet. Med mere end 1000 trailere kørende i Norge er der flere problemer, som gør implementeringen meget udfordrende, påpeger direktøren

Han peger på, at dækleverandørerne ikke kan fremskaffe M+S-mærkede dæk i så stort tal inden november.

- Vi har dæktyper i vores flåde som i dag slet ikke produceres M+S-mærkede og endelig er der også logistikken i at få alle køretøjer ind tids nok – og så skal man ikke glemme det store antal køretøjer, der allerede kører i vores kunders flåder, siger direktøren. Vi følger situationen spændt og arbejder med vores leverandører på en løsning.

Pema er klar

Hos Pema Last og Trailerudlejning A/S er man allerede klar til at imødekomme de kommende nye norske regler.

Direktør Carsten Sørensen siger til Danmarks Transport-Tidende, at de fleste af de nye trailere, som selskabet allerede får leveret, nu er udstyret med dæk, der både har vintermønster og som er M+S mærkede.

- Alligevel bør kunderne selv gøre opmærksom på det, hvis det lejede køretøj skal køre til Norge og det ikke er udstyret med de korrekte dæk, siger Carsten Sørensen. I så fald ændrer vi gerne dækmonteringen mod et gebyr. Det kræver blot at vi bliver informeret om det og kunden kommer til vort hovedkontor i Kolding med køretøjet.

Øvrige krav

I perioden fra og med 1. november og frem til den første mandag efter 2. påskedag, skal køretøjer i Norge (totalvægt over 3500 kg) medbringe snekæder, der passer til køretøjets hjul.

Kæderne skal være fremstillet af metal og kæderne skal være konstrueret, så der altid er kontakt mellem vejbanen og snekæden. I Nordland, Troms og Finnmark (Nordnorge) er perioden, hvor disse særlige snekædekrav skal være opfyldt udvidet til at gælde fra 16. oktober til 30. april.

Desuden skal alle dæk, der er produceret efter 1. januar 2010 opfylde reglerne i direktiv 92/93 EØF eller ECE regulativ 30, 54 eller 64.

fba@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web03