De sad skulder ved skulder og var fælles om budskabet
De sad skulder ved skulder og var fælles om budskabet: Topcheferne fra Scania, Volvo, Daimler, VW, Iveco og MAN vil gøre verden en smule bedre med lastbiler og busser, der kører længere på literen og forurener mindre.
Nuvel, det modsatte budskab havde nok været mere overraskende og der var da heller ikke den lastbilproducent, der ikke kunne fremvise en hybrid eller en energisparemodel under det netop overståede IAA i Hannover.
Selv om det kan virke provokerende at sige det, så har brændstof de senere år nok været for billig. Der har i hvert fald ikke været noget særligt stort incitament til at spare på dieseldråberne – hverken hos producenterne eller hos vognmændene.
De grønne alternativer har været få til vognmandsbranchen – men efterspørgslen har heller ikke kunnet ruske i producenterne. Miljøbevidstheden er ganske vist vokset i de senere år, men det er ikke tigerspring branchen har taget op gennem 90’erne og ind i det nye årtusind.
Indtil nu, hvor der synes at komme fart over feltet. Fart i udviklingen af alternative og miljøvenlige løsninger og ikke mindst fart i bevidstheden om, at transporten også har et medansvar for miljøet.
Branchen skal på én og samme tid træde på bremsen og på speederen. For varerne skal stadig ud på hylderne til rette tid, men det skal ske med mindre brændstof og CO2-udledning.
Som Daimlers Andreas Renschler pegede på – omringet af sine konkurrenter og kolleger – så er det ikke noget branchen kan klare selv: Olieindustrien, politikere, vognmænd og chauffører skal med op på podiet og stå skulder ved skulder med producenterne.
Så vi får miljøvenlige brændstof-alternativer, miljøvenlige løsninger for infrastrukturen og vejtransporten, vognmænd, der handler miljøbevidste og chauffører, der giver spare-gas.
Og så kan resultatet godt blive, at vi som forbrugere må betale mere for varen. Den tanke er slet ikke så fjern: En tysk undersøgelse viser, at det vil forbrugerne gerne. Så også her er der ved at være fart på holdningerne.