23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

IAA viste vejen til fremtiden

Udsyn: Chaufføren, miljøet og kineserne vil i de kommende år være i fokus. Det viste IAA-messen i Hannover med al tydelighed.

Udsyn: Chaufføren, miljøet og kineserne vil i de kommende år være i fokus. Det viste IAA-messen i Hannover med al tydelighed.

Af Gwyn Nissen

Lastbilproducenterne satser på grønnere transporter i fremtiden. Men det kræver et bredt samarbejde mellem producenter, olieindustrien, vognmændene, chaufførerne samt ikke mindst politikerne. Lastbilbranchen har brug for politikernes opbakning – og ikke modstand, understreger en af industriens mest magtfulde mænd, Daimler Trucks topchef Andreas Renschler.

Dermed var han helt i tråd med trenden på den internationale transportudstilling IAA i Hannover, hvor miljø, sikkerhed, driftsøkonomi, komfort - og Kina - var nøgleordene.

Med tusindvis af udstillere og hundredetusindvis af besøgende, er IAA den vigtigste målestok i forhold til i hvilken retning europæisk landevejstransport bevæger sig.

Lastbiler og busser er på verdensplan ansvarlige for seks procent af de menneskeskabte CO2-udledninger.

- Og vi er 100 procent opsatte på, at nedbringe denne andel yderligere, siger Renschler.

Lastbilproducenterne er optaget af miljøvenlige løsninger og de har opbakning fra deres leverandører i deres forehavende.

Chaufføren i centrum

- Men også chaufføren har en enorm indflydelse og derfor vil branchen intensivere chauffør-træningen. Det er en vigtig del af vores arbejde ved siden af at udvikle miljørigtige løsninger, siger Andreas Renschler, der peger på, at der kan spares 10-15 procent brændstof og CO2-udledning med den rigtige chauffør bag rattet.

Mens chaufføren sammen med blandt andet dækleverandørerne skal skaffe en bedre driftsøkonomi, skal der kræses mere omkring chaufføren. Ikke mindst i forhold til sikkerhed: Bremse- og sporassistenter samt systemer til at overskue de blinde vinkler er blevet yderligere forbedret og øger dermed både chaufførernes og medtrafikanternes sikkerhed.

Kinesisk fremgang

Sidste nøgleord: Kina. Kineserne kunne også ved årets IAA ses liggende under konkurrenternes lastbiler med kameraer og målebånd, men kineserne er selv ved at være godt med. Ved årets IAA præsenterede flere kinesiske leverandører end nogensinde deres produkter for vesten – hele 130 firmaer var på messen.

Men Kina betragtes sammen med de øvrige BRIC-stater – Brasilien, Rusland og Indien – stadig først og fremmest som aftager af tusindvis af lastbiler og materiel – og ikke som konkurrent.

40 procent af verdens produktion af lastbiler bliver i disse år solgt til BRIC-staterne.

- Lastbiler, transportere og busser er deres entrebillet til fremskridt og velstand.

gwyn.nissen@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03