23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nyt standard tippelad fra Meiler

F.X. Meiler stod for en af de store opbyggernyheder på IAA-messen i Hannover.

F.X. Meiler stod for en af de store opbyggernyheder på IAA-messen i Hannover.

F.X. Meiller, der er Europas førende producent af tippelad, introducerede et nyt standardtippelad, der kan anvendes på mange forskellige chassiser uden der skal ændres noget.

På den måde bliver det nemmere, at montere tippelad direkte hos lastvognsproducenterne og dermed levere nøglefærdige køretøjer til kunderne.

Kunststykket er blandt andet lykkedes, fordi Meiller har vendt rundt på tippeladets komponenter, så de fire gafler, der ellers var på de øverste tipvanger, nu sidder fast på underrammen. I stedet er de modsatte tipbeslag nu monteret på tippeladets overdel, og de er vel at mærke monteret med skruer. Det samme gør sig gældende for de hydrauliske stempler, hvor der også kan ændres på placeringen. Derved er det lettere at tilpasse tippeladet til forskellige køretøjer med forskellige chassisbredder og længder m.v.

Lavere ladhøjde

Samtidig er tippeladets højde blevet sænket, så det er på et fornuftigt niveau. Det har tidligere været et problem, hvis der også skulle være Meiller Boardmatic sideåbning på tipladet. Det krævede nemlig, at de hydraulisk cylindre under ladkanten have en vis vinkel i forholdet til ladbunden, hvorved der automatisk blev udløst en større højde på selvetippeladet.

Det problem har Meiller løst ved at udvikle et nyt stempel, som både har mere power oh en større slaglængde. Det betyder at kravet om vinkel i forhold til ladbunden er reduceret og samtidig kan de hydauliske cylindre monteres, så de er bedre beskyttet imod vejsnavs, salt m.v.

Et andet problem er også blevet løst med de nye cylindre – nu hænger siden helt lodret ned langs vognen, når siden er åbnet for lastning. Det er en kæmpefordel, så f.eks. en gaffeltrucks kan komme helt ind til vognkanten.

Endelig er der nu kommet støre indvendig bredde i ladet - 2,385 meter indvendig i ladet. Det er sket ved at Meiller har ændret sideprofiler og har fået nye beslag, der er meget tyndere. Siderne er nu også fremstillet i Hardox stål og endelig er selve tipvinklen også blevet større.

Meilers produktet forhandles i Danmark af ScanBalt A/S i Aabenraa.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03