Eurovignetten skal erstattes med en kilometerafgift, som det kendes fra det tyske maut-system, hvis det star til Europaparlamentets rapportør i vignetspørgsmålet – belgieren Said El Khadaroui.
Den unge El Khadaroui mener, at en kilometerafhængig afgift vil gavne miljøet, fordi den vil tilskynde transportvirksomhederne til at begrænse kørslen. Det fremgår af den første indledende anbefaling fra rapportøren til Europaparlamentets trafikudvalg i forbindelse med EU-Kommissionens ændringsforslag til eurovignetdirektivet.
Said El Khadaroui erkender, at det næppe er realistisk at gennemføre et sådant spring i alle EU’s medlemslande på en gang.
Derfor vil han gøre en overgang fra faste vignetafgiftstakster til kilometerafgifter frivillig for medlemslandene. Said El Khadaroui mener også, at kommissionens direktivforslag bør ændres, så udledningen af CO2 tilføjes til de eksterne omkostninger, der opkræves afgift for.