DTL havde en række transportpolitiske ønsker med i tasken under besøg hos ny minister.
Adm. direktør Erik Østergaard og cheføkonom Ove Holm var til møde med transportminister Lars Barfoed (K) og et af ønskerne er flere strækninger til de 25,25 meter lange modulvogntog.
Det er nemlig et stort ønske for transportbranchen at kunne få mange modulvogntog ud af køre i det forsøg, der starter til november. De konkrete eksempler, som DTL havde sendt ministeren forud for mødet viser, at der er store potentialer for reduktion af brændstofforbrug og CO2-udledning.
Som et kuriosum til emnet overrakte Erik Østergaard et eksemplar af et modulvogntog, der er en model af et af de modulvogntog, som Alex Andersen Ølund A/S kører med i Sverige, og som der snart kan køres med i det danske forsøg med modulvogntog.
- Vi sagde, at DTL gerne ser en fleksibel tilgang til, at der løbende vil blive mulighed for, at modulvogntog kan køre direkte til og fra adresser og terminaler, der har oplagt fordel af tilknytning til modulvogntogsforsøgets vejnet, havne og transportcentre, sagde Erik Østergaard efter mødet.
Lars Barfoed og Erik Østergaard drøftede også den kommende investeringsplan for infrastrukturen set i sammenhæng med CO2 og finansiering.
Erik Østergaard forklarede også om den umulige situation, som transporterhvervet er bragt i med Københavns Kommunes forslag om en forbudszone for lastbiler med en totalvægt på over 18 tons.