23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Arbejdsgruppe om vintertjeneste afbryder sit arbejde

Vejdirektoratet har meddelt, at der efter deres opfattelse ikke længere er grundlag for at se på det øgede mandskabsforbrug til opretholdelse af beredskabet i forbindelse med vintertjeneste.

Vejdirektoratet har meddelt, at der efter deres opfattelse ikke længere er grundlag for at se på det øgede mandskabsforbrug til opretholdelse af beredskabet i forbindelse med vintertjeneste.

Det sker efter en overraskende nyfortolkning fra Rigspolitiets side vedr. vinterkørsel – en nyfortolkning, der kan få store negative konsekvenser for de transportvirksomheder, der har indgået kontrakter om vintertjeneste (f.eks. snerydning), vurderer Dansk Transport og Logistik.

Den nye tolkning indebærer, at chauffører, der udfører snerydning og saltning i weekender, eksempelvis ikke må have kørt lastbil i de sidste dage op til weekenden. De skal nemlig holde hvil i løbet af ugen for i givet fald at kunne udføre vintertjeneste i weekenden - et forhold, som transportvirksomhederne i sagens natur ikke har taget højde for i de fire-årige kontrakter, der er indgået med Vejdirektoratet og landets kommuner, da kontrakterne blev underskrevet. Det var som bekendt, inden Rigspolitiet offentliggjorde sin nye tolkning.

- Det er helt urimeligt, at transportvirksomhederne selv skal dække eventuelle meromkostninger som følge af nyfortolkningen, fordi køre- hviletidsreglerne naturligvis skal overholdes også i forbindelse med vintertjeneste. Vi er skuffede over, at Vejdirektoratet ikke konstruktivt er indstillet på at se på den nye situation, der nu er opstået, siger juridisk konsulent John Roy Vesterholm, DTL.

En arbejdsgruppe med Vejdirektoratet og erhvervsorganisationerne International Transport Danmark (ITD), Dansk Erhverv, Dansk Transport og Logistik samt DI Transport blev ellers nedsat i foråret med henblik på at skabe klarhed over konsekvenserne af Rigspolitiets nyfortolkning af EU’s regler om ugentlig hviletid i forbindelse med udførelse af vintertjeneste i weekenden. En af opgaverne for arbejdsgruppen var blandt andet at belyse mandskabsforbruget i forbindelse med opretholdelse af vinterberedskabet i weekenderne.

Efter en række konstruktive møder i arbejdsgruppen kunne der imidlertid ikke opnås enighed med direktoratet på det sidste møde, hvorefter Vejdirektoratet meddelte, at der efter deres opfattelse ikke længere var grundlag for at se på det øgede mandskabsforbrug til opretholdelse af beredskabet. Efter brancheorganisationernes opfattelse var det ellers netop det øgede mandskabsforbrug en naturlig konsekvens af politiets nyfortolkning, og det burde efter branchens opfattelse føre til en justering af beredskabstillægget i den enkelte kontrakt.

Sagen opstod i november sidste år, da det kom frem, at Rigspolitiet lavede en nyfortolkning af reglerne, og nu krævede, at chaufførerne uanset vintervejret ikke fremover må udskyde deres ugentlige hvil, hvis de f.eks. skal salte og rydde sne i weekenden.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.097|instance-web01