Mazda vil sende biler til det hastigt voksende russiske marked med biltog via den transsibiriske jernbane.
Dermed bliver Mazda den første bilfabrik, der gør brug af den transsibiriske jernbane til en fast trafik af biltog. Den nye banebrydende trafik skal dog kun supplere de eksisterende transporter med skib via Østersøen.
Alle Mazda’s biltog kommer til at bestå af lukkede togvogne.
Første tog skal køre allerede i oktober i år. Transporttiden reduceres angiveligt med 30 dage.
- Mazda er en af de mest populære bilmærker på det russiske marked med en tocifret vækstrate hver måndes, udtaler Jørgen Olesen, der er vicedirektør for kundeservice, logistik hos Mazda Motor Europe.
- Jernbanetransporten vil supplere de eksisterede transporter med skib, der fortsætter. Denne todelte transportstrategi er nødvendig for at opfylde en høje efterspørgsel efter Mazda-biler i Rusland. Samtidig vil den reducere leveringstiden for kunderne betydeligt, siger Jørgen Olesen.
Mazda har gennemført tre testture siden september sidste år, hvor flere hundrede specielt udstyrede testbiler tog togturen får Japan gennem Sibirien til det vestlige Rusland. Der er desuden opført særlige terminaler langs ruten i samarbejde med de russiske statsbaner og Mazda’s egen jernbanelevereradør RailTransAuto.
Bilerne sejles fra Hiroshima til Zarubino tæt ved Vladivostok, hvor de omlastes til særligt togsæt med 30 lukkede jernbanevogne, hvori bilerne kører til Moskva, hvor bilerne klargøres.