For højt akseltryk er blevet et vigtigt tema i snart sagt hele Europa.
Specielt i Syd- og Mellemeuropa, hvor der kører mange 5-akslede sættevognstog, bestående af en2-akslet trækker, der har tilkoblet en 3-akslet standardtrailer. Her er for højt drivakseltryk et stort problem.
Når sådanne vogntog kører rundt og distribuerer gods til flere modtagere hvor der læsses af fra bagenden, er det ofte sådan, at der ved transport af tungt gods, pludselig er et drivakseltryk på måske 15 ton eller mere, mens de tre aksler på traileren ikke er belastet til topbelastning.
Dette problem har bl.a. Schmitz Cargobull netop introduceret et nyt system til at imødegå. Det nye tiltag, der kaldes LSP (Load Spread Program) modvirker overbelastningen af trækkerens drivaksel ved at tage trykket af luftbælgene på den bagerste aksel på traileren. LSP er udviklet så det samtidig tager højde for kørsel i kurver og ved manøvrering m.v.