Regeringen vil bruge færre penge til trafiksikkerhed trods høje drabstal.
I finanslovsforslaget lægges op til at reducere de offentlige kampagnemidler med 15 procent på to år nemlig fra ca. 18 til 16 millioner kroner.
- Det undrer os meget, siger Dansk Transport og Logistiks adm. Direktør, Erik Østergaard, der også er medlem af Færdselssikkerhedskommissionen.
- Besparelsen på den forebyggende indsats kommer i en tid med flere trafikdræbte, og det vil gøre det vanskeligere at nå målet i Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan om maksimalt 200 dræbte i trafikken i 2012. Desuden er det et forkert signal at sende til kommuner, organisationer, private med flere om, at trafiksikkerhed er noget, man sparer på, siger Erik Østergaard.
Han mener tværtimod at der er store menneskelige og økonomiske gevinster at hente ved en effektiv forebyggende indsats:
- Derfor er det yderst beklageligt, at regeringen lægger op til, at den offentlige indsats skal indskrænkes. Vi taler om over 400 trafikdrab sidste år. Og det ser ikke bedre ud i år, hvor mere end 250 personer indtil nu er omkommet i trafikken. Så der er fortsat et kæmpe potentiale for forbedring.
Erik Østergaard mener derimod, at tilskuddet til kampagner burde øges. Undersøgelser som virksomheden Trafitec har lavet for Vejdirektoratet peger på, at hver investeret krone kan betales tilbage med op til 150 kroner i sparede trafikdrab og tilskadekomne.
- Staten har fortsat et stort ansvar for trafiksikkerheden, fastslår han.
I forbindelse med amternes nedlæggelse viste en opgørelse over trafiksikkerhedsindsatsen, at amterne stod for omkring 30 millioner kroner. Det blev aftalt mellem regeringen og de nuværende aktører på trafiksikkerhedsområdet, at den fremtidige fordeling skulle være ca. 9 mio. kr. til de lokale færdselssikkerhedsudvalg under Vejdirektoratets vejcentre og en pulje til Rigspolitiet på andre 9 millioner kroner, altså i alt de 18 millioner kroner. De resterende ca. 12 millioner kroner skulle skaffes i kommunerne og fortrinsvis anvendes til lokale initiativer eller som kommunale bidrag til landsdækkende kampagner.