23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Papirflyverens endeligt

E-freight er IATAs helt store flagskib, der skal skrælle papiret af luftfragten - nu er processen også i gang i Skandinavien.

E-freight er IATAs helt store flagskib, der skal skrælle papiret af luftfragten - nu er processen også i gang i Skandinavien.

Papiret er på vej ud. Med e-freight håber den internationale luftfart, at alle luftfragtforsendelser ved afslutningen af 2010 skal kunne håndteres uden dynger af Air Waybills, House Waybills, Masters osv.

Og det betyder ikke så lidt i sparet papir: Faktisk svarer det til 39 fyldte Boeing 747-400 fragtfly hvert år. Men det måske endnu mere afgørende er, at det vil spare tidsforbrug, øge kvaliteten af data og fjerne de mange flaskehalse, der i dag holder luftfragt på jorden.

Hvis alle led i logistikkæden er ”oppe at køre” på e-fragten ved udgangen af 2010, vil der globalt kunne spares omkring 1,2 milliarder US dollars pr. år, vurderer branchen.

Skandinavien er nu fint med i den globale proces. Første land, der tog hul på fremtiden, var Sverige.

I Norge er e-freight også flyvende og i Danmark startes e-freight op her efter sommerferien.

- Jeg er overbevist om, at man meget hurtigt vil se de mange fordele, der knytter sig til e-freight – og sætte fart i udviklingen frem mod luftfragt uden papir, siger Anders Hundahl.

Læs mere i Danmarks Transport-Tidende i denne uge – eller gå ind på www.transporttidende.com

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|