23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Padborg vil altid være drejeskiven

Udvikling: Koncentration, ekspertise og service gør, at grænsebyen heller ikke er til at komme udenom i fremtiden.

Udvikling: Koncentration, ekspertise og service gør, at grænsebyen heller ikke er til at komme udenom i fremtiden.

Af Gwyn Nissen

Dødsdommene har været mange gennem årene. I 1972, da Danmark trådte ind i EU, i forbindelse med det indre marked og ved åbningen af grænserne i forbindelse med Schengen-aftalen. Nu spøger en Femernbælt-bro i horisonten og igen er der dommedagsprofetier over Padborg. Men transportcentret ved grænsen vil altid være en drejeskive for den internationale transport mellem Skandinavien og Europa.

- Vi har lært at tilpasse og udvikle os med årene – vi har aldrig før haft så mange arbejdspladser i området, siger Mogens Therkelsen, topchef i familievirksomheden H.P. Therkelsen og formand for International Transport Danmark.

3000 medarbejdere i det sydlige Sønderjylland har transport og logistik som deres specialområde.

- En tilsvarende koncentration og viden finder man ingen andre steder i landet, understreger Therkelsen.

Padborgs ekspertise på stykgodsområdet får ikke kun danske virksomheder til at vælge grænsebyen som drejeskive.

- Når vi i stigende grad får opgaver fra Nordtyskland, må det jo være, fordi vi i Padborg gør noget rigtigt og er dygtige på vores felt, siger Mogens Therkelsen.

Han peger blandt andet på, at der er daglige afgange fra Padborg – ofte op til flere – til stort set alle europæiske markeder og inden for alle godstyper.

Husk Jylland

Han frygter ikke Femernbælt-forbindelsen, men advarer alligevel mod, at politikerne vender al deres fokus mod det østlige Danmark.

- Ligesom man gjorde med Øresundsregionen. Da havde man i lang tid haft en dansk-tysk grænseregion, som slet ikke fik samme opmærksomhed, bemærker Mogens Therkelsen.

Derfor skal det sydlige Jylland også med, når de kommende investeringer i infrastrukturen besluttes til efterår. Ikke mindst, fordi størstedelen af eksporten går ud af landet via Jylland og Padborg.

- Og helst skal Danmark lave aftaler med Tyskland, så der skabes sammenhæng med Slesvig-Holsten – det gælder såvel på vej som på bane, siger Mogens Therkelsen, der også håber, at Padborg kan få sin kombiterminal tilbage.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|