Udvikling: Koncentration, ekspertise og service gør, at grænsebyen heller ikke er til at komme udenom i fremtiden.
Af Gwyn NissenDødsdommene har været mange gennem årene. I 1972, da Danmark trådte ind i EU, i forbindelse med det indre marked og ved åbningen af grænserne i forbindelse med Schengen-aftalen. Nu spøger en Femernbælt-bro i horisonten og igen er der dommedagsprofetier over Padborg. Men transportcentret ved grænsen vil altid være en drejeskive for den internationale transport mellem Skandinavien og Europa.
- Vi har lært at tilpasse og udvikle os med årene – vi har aldrig før haft så mange arbejdspladser i området, siger Mogens Therkelsen, topchef i familievirksomheden H.P. Therkelsen og formand for International Transport Danmark.
3000 medarbejdere i det sydlige Sønderjylland har transport og logistik som deres specialområde.
- En tilsvarende koncentration og viden finder man ingen andre steder i landet, understreger Therkelsen.
Padborgs ekspertise på stykgodsområdet får ikke kun danske virksomheder til at vælge grænsebyen som drejeskive.
- Når vi i stigende grad får opgaver fra Nordtyskland, må det jo være, fordi vi i Padborg gør noget rigtigt og er dygtige på vores felt, siger Mogens Therkelsen.
Han peger blandt andet på, at der er daglige afgange fra Padborg – ofte op til flere – til stort set alle europæiske markeder og inden for alle godstyper.
Husk JyllandHan frygter ikke Femernbælt-forbindelsen, men advarer alligevel mod, at politikerne vender al deres fokus mod det østlige Danmark.
- Ligesom man gjorde med Øresundsregionen. Da havde man i lang tid haft en dansk-tysk grænseregion, som slet ikke fik samme opmærksomhed, bemærker Mogens Therkelsen.
Derfor skal det sydlige Jylland også med, når de kommende investeringer i infrastrukturen besluttes til efterår. Ikke mindst, fordi størstedelen af eksporten går ud af landet via Jylland og Padborg.
- Og helst skal Danmark lave aftaler med Tyskland, så der skabes sammenhæng med Slesvig-Holsten – det gælder såvel på vej som på bane, siger Mogens Therkelsen, der også håber, at Padborg kan få sin kombiterminal tilbage.