Tal på: To pensionister tæller lastbiltrafikken ved grænsen en gang i kvartalet.
Af Gwyn NissenI årtier holdt Ib Jessen som tolder øje med grænsen. Nu er han tilbage på grænsen en uge i kvartalet, når der skal tælles lastbiler til ITD’s konjunkturindeks.
71-årige Ib Jessen og den pensionerede militærmand Johnny Johannsen registrerer på sjette år lastbiltrafikken henover et døgn. Men det sker ikke ved at arbejde 24 timer i træk – i stedet tælles i alle tidsrum henover døgnet, blot fordelt henover en hel uge.
I nat har Ib Jessen således været oppe at tælle lastbiler klokken 3 til 4 og formiddagen fra 10-11 står han igen klar med formular og kuglepen ved grænseovergangen i Padborg.
- Det er den stille vagt, siger han. Her kommer måske 50-60 lastbiler i timen, mens der kan være virkelig travlt ved motorvejen med over 200 lastbiler i timen.
På et omfattende skema registrerer Ib Jessen og hans kollega lastbiltype og nationalitet.
I dagtimerne er det ikke det store problem, selv om EU-nummerpladerne har gjort det lidt sværere – nationalitetstegnet er blevet ret lille.
- Det er værst i nattetimerne ud ved motorvejen, hvor det er bælgravende mørkt og lastbilerne kører hurtigt. Desuden kommer de tit i en flok 6-8 stykker ad gangen – så kan det være svært at fælge med, siger Ib Jessen.
Dansk/udenlandskDe senere år registrerer han og kollegaen også de udenlandske lastbiler, som ejes af danske transportører. De markeres i formularen med en bolle.
- Det er ikke altid lige let at se, da mange lastbiler og trailere anonyme udlejningsbiler, siger Ib Jessen. Men det er sørgeligt, at se, hvad der er sket med den danske vognpark. Langt de fleste lastbiler er jo udenlandske.
Han har talt lastbiler ved grænsen siden 3. juni 2002 og denne formiddag er det 25. kvartal han tæller. Som altid, når han parkerer sin bil ved grænseovergangen, er der flere forbipasserende, der dytter.
De kender ham – enten som trafiktæller – eller fra dengang han var tolder. Men nu behøver de ikke være nervøs for, at han vinker dem ind til siden.