23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Gentofte og København strides om tung transport

18 tons: Københavns Kommunes planer om en tung trafikzone vil tvinge al tung lastvognstrafik fra Nordhaven til at køre ad Tuborgvej. Det møder modstand i nabokommunen Gentofte.

18 tons: Københavns Kommunes planer om en tung trafikzone vil tvinge al tung lastvognstrafik fra Nordhaven til at køre ad Tuborgvej. Det møder modstand i nabokommunen Gentofte.

Af Lars Lassen

Københavns Kommunes planer om at udelukke alle lastvogne over 18 tons totalvægt fra indre by møder nu også modstand i nabokommunen Gentofte. Her vil byrådet ikke acceptere den tunge trafikzone, fordi den reelt vil tvinge al lastvognstrafik – herunder den betydelige containertrafik - til og fra Nordhavnen til at køre ad Strandvejen over Tuborgvej og ud på Helsingørmotorvejen. En udvikling, der vil øge lastvognstrafikken gennem Gentofte markant.

I dag kan lastvognstrafikken også få forbindelse med motorvejsnettet via Nørre Vold over Sydhavnen til Amagermotorvejen.

Politikerne i Gentofte Kommune mener, at borgerrepræsentationen i Københavns Kommune løber fra sit politiske ansvar, fordi man forsøger at eksporterer sine egne trafikproblemer i stedet for at løse dem.

I Copenhagen-Malmö Port afviser adm. direktør Lars Karlsson at tage stilling til striden mellem de to hovedstadskommuner.

- Men det er klart, at det har utroligt stor betydning for havnen, at vi har gode og tilstrækkelige forbindelsesveje til det overordnede vejnet, siger Lars Karlsson.

Nordhavnsvej

En ny direkte forbindelse mellem Nordhavnen og Lyngbymotorvejen er på tegnebrættet. Det såkaldte Nordhavnsvejsprojekt, der var i høring sidste efterår, skal ikke bare forbedre trafikforholdene for godstrafikken til og fra erhvervshavnen. Byudvikling med planer om op til 40.000 boliger på dele af Nordhavnen, samt den københavnske Metroring betyder, at der er behov for en kraftig opgradering af de trafikale forhold i området.

Lars Karlsson erkender, at CMP er klemt ret trafikalt.

- Der kører i dag omkring 170.000 TEU til og fra havnen. Det svarer til mere end 100.000 containertransporter på lastbil om året. Derfor glæder vi os også utroligt meget til den nye Nordhavnsvej bliver en realitet, fordi det betyder et tiltrængt løft af infrastrukturen, siger Lars Karlsson.

Det sker dog formentlig tidligst i 2014. En delvist nedgravet vejløsning vil koste 1,8 mia. kroner. Men Københavns Kommune ønsker at overdække vejen helt i en tunnelløsning for at tage hensyn til borgerne. Det bliver betydeligt dyrere og derfor vil kommunen forsøge at få staten til at betale merprisen – blandt andet med henvisning til statens andel i Metroring-projektet og byudviklingen på Nordhavnen.

- Det er ikke bare CMP, der er afhængig af gode trafikforbindelser på landsiden. Det er utroligt vigtigt for både vores kunder, forbrugere og erhvervsliv i Københavnsområdet og på hele Sjælland og i Sydsverige, siger Lars Karlsson.

Det er usikkert, hvem der har kompetence til at afgøre striden mellem Københavns og Gentofte Kommuner. Københavns Kommune vil ifølge dagbladet Politiken bede Regionsrådet om en afgørelse – men her skal en embedsmand have vurderet, at Regionsrådet ikke har juridisk kompetence på området.

Forudsigelig strid

I erhvervshavnenes brancheorganisation Danske Havne betegner sekretariatschef Tom Elmer Christensen den kommunale strid mellem København og Gentofte om den tunge trafik som ”forudsigelig, men også meget ulykkelig”.

- Havnene spiller en stor rolle for vareforsyning og økonomi – både lokalt og regionalt. Derfor bør en velfungerende infrastruktur i land være i alle parters interesse, siger Tom Elmer Christensen, der vurderer at Nordhavnsvejsprojektet kun bliver første skridt på vejen til bedre infrastrukturforbindelser til og fra CMP.

Danske Havne har i sit oplæg til en national havnepakke bedt regeringen afsætte 150 mio. kroner til den del af Nordhavnsvej-projektet, der direkte vedrører erhvervshavnen.

- Nordhavnsvejen vil løse problemerne på kort sigt. Men selv om der altid vil være modsatrettede politiske interesser, så vil der – formentlig inden for en kort årrække - opstå et kraftigt pres for nye løsninger, som en havnetunnel. Alle prognoser viser, at varestrømmene vil vokse kraftigt i de kommende år. Globaliseringen betyder samtidigt, at antallet af enheder vil stige 3-4 gange og dermed vil transportmønstret blive langt mere komplekst.

- Men det bliver ikke bare godstrafikken, der øger presset. Den almindelige erhvervs- og boligudvikling ikke bare i København, men i hele Øresundsregionen vil drive efterspørgslen efter store opgraderinger af infrastrukturen, vurderer Tom Elmer Christensen.

ll@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web03