Vanflash: Iveco Daily i volumenversionen er et robust og bredskuldret arbejdsredskab. Grænser for nyttelasten.
Af Lars LassenEfter to år på det danske marked, så står det efterhånden klart, at den nye Iveco Daily er lige så robust og slidstærk som forgængerne – der sikrede Daily en solid markedsposition i segmentet for de tunge vans.
De kvaliteter finder man naturligvis også i volumen-udgaven af Daily, der som flere konkurrenter, har en varerumskapacitet på 17 kubikmeter. Transport-Tidende har prøvekørt en eksemplar med den kraftigste motor på Daily-programmet. En 3-liters commonrail diesel, der yder 176 hk og det drejningsmoment på 400 Newtonmeter.
Det rækker rigeligt til at trække egenvægten på godt 2,3 tons og læs – også på en eventuelt krog (max. 3.5 tons) – rundt på danske veje. Topmomentet ydes allerede fra 1250 omdrejninger, så start op ad bakke er intet problem.
Motoren har en pæn gangkultur og gør ikke meget væsen af sig, når det gælder vibrationer eller støj i kabinen. Kun når motoren presses kan man hører, der gemmer sig en rå børste under motorhjelmen.
Motor, kobling og den 6-trins gearkasse, virker velafstemt.
Motoren opfylder naturligvis Euro4 standarden, men tilbyder dieselpartikelfilter som ekstraudstyr til brugere med behov for en skærpet miljøprofil.
Lidt stivbenetTestbilens rummelige dimensioner betyder i sagens natur, at køreegenskaberne er mere stivbenede end på mindre Daily-varianter. Men den store kassevogn har en glimrende retningsstabilitet, som mange chauffører vil sætte pris på, når der køres langfart. I kurverne skal der køres lidt mere forsigtigt – men det kommer helt af sig selv. Skulle chaufføren ignorere de diskrete signaler om at grænsen for den fornuftige nærmer sig, så vil ESP-systemet – der er standard – fortælle, at nu er det nok.
Den forholdsvis ringe nyttelast på godt 1,1 tons er volumenmodellens eneste væsentlige svaghed. Det skal for en ordens skyld nævnes, at konkurrenterne ikke er meget bedre.
Men læsses Daily til totalvægten på 3,5 tons, så er der både mere end rigeligt med motorkraft og bentøj til den belastning – og en pæn del mere.
Så også her er Daily-dyderne bevaret.
Intelligent ESPFørerkabinen er blevet både nydeligere og mere betjeningsvenlig og komfortabel. Støjdæmpningen er forbedret markant og standardsæderne hører til de bedste i klassen – det luftaffjedrede chaufførsæde, der typisk pryder Ivecos presse-eksemplarer – er dog ekstraudstyr.
Gearskiftet er placeret på centerkonsollen og der er fri gennemgang fra førersædet til passagerudgangen. Rattet kan ikke justeres, men det multijusterbare sæde afbøder langt hen ad vejen denne mangel.
Sikkerheden har også fået et markant løft. Intelligent ESP – der registrer lasten – er standard. Det gælder også førerairbag, mens passager- og sideairbags er ekstraudstyr.
Slutindtrykket af volumen-udgaven af Iveco Daily er et velgennemtænkt og ikke mindst robust produkt fra kofanger til kofanger. Et par af konkurrenterne vinder måske på elegance og komfort, mens Daily vinder på robusthed.
Selv om nyttelasten ikke imponerer, så kører der allerede så mange 17 kubikmeter-Daily’er på de danske veje, at bilen tydeligvis og helt fortjent har fundet en niche.