23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Alt er køreklar til stor transportmesse i Hannover

IAA Commercial Vehicles: Brændstofforbrug, chaufførkomfort og klima i centrum, når Europas største messe for erhvervskøretøjer åbner i denne uge.

IAA Commercial Vehicles: Brændstofforbrug, chaufførkomfort og klima i centrum, når Europas største messe for erhvervskøretøjer åbner i denne uge.

Af Lars Lassen

I juli kunne arrangørerne af den store transportmesse for erhvervskøretøjer i Hannover melde om udstillerrekord. Den 62. IAA Commercial Vehicles nærmede sig 2000 udstillere mod de 1.556 udstillere, der deltog i messen i 2006.

Men to uger inden dørene åbner 25. september ser det ud til at udstillerinteressen er dalet. En liste over udstillere tæller kun 1.535 udstiller navne – en reduktion, som givetvis skyldes opbremsningen i den globale økonomi.

Men en deltagelse, der er på niveau med det hidtidige rekordår 2006, hvor der var fuld damp på europæisk økonomi - er stadig ganske respektabel og frafaldet ligger tilsyneladende primært hos de helt små leverandører til transportbranchen. De store aktører inden for lastvogne, trailere og andet transportmateriel fra kraner over koblinger, aksler, kølemaskiner, lifte til flådestyring og chaufførlogistik deltager alle på IAA.

For ingen anden begivenhed giver mulighed for at møde så mange vognmænd og andre beslutningstagere i godstransportbranchen.

Dieselfokus

Selv om råolieprisen i skrivende stund atter er under 100 dollars for en tønde, så bliver brændstofbesparelser et hovedtema på IAA-messen. De store lastvognsproducenter har formentlig – og desværre – ikke revolutionerende nyheder på forbrugsfronten – men de er alle klar over, at der skal forbedringer til, hvis kundernes behov for højere brændstofeffektivitet skal opfyldes.

Samtidig betyder den nøje sammenhæng mellem CO2-udledning og brændstofforbruget, at interessen for at få lastbiler til at køre flere kilometer på en liter diesel er i top.

Et eksempel er Renault Trucks, der både vil præsentere eksisterende teknologi på området og spændende bud på fremtidige udviklinger under titlen Optifuel Technology, der dels består af optimeret motor, gearkasse og drivaksel kombineret med SCR-teknologi. Renault Trucks fremhæver også Optifuel Infomax – et system, der angiveligt via analyse af brændstofforbrug og andre køretøjsoplysninger – kan hjælpe kunderne til reduktion af omkostningerne på helt op til 10 procent.

Lignende løsninger og mange andre spændende tilbud bliver præsenteret hos de andre europæiske lastvognsproducenter, der alle deltager i IAA-messen.

Modulvogntog

Men lastvognsproducenterne er ikke de eneste materiel-leverandører, der kan bidrage til reduktion af brændstofforbruget. Lavere vægt, rulle- og vindmodstand på andet transportmateriel er en anden afgørende faktor for brændstoføkonomien.

Endelig har interessen for nye vogntogskombinationer med det 25,25 meter lange og op til 60 tons tunge modulvogntog i front, aldrig været større.

Derfor vil IAA-messen også byde flere eksempler på innovative vogntogsløsninger end nogen sinde tidligere.

Klimafokus

Men fokus på brændstofforbruget kan ikke stå alene, hvis godstransportsektoren skal bære sin del af klimabyrden. Og der er ingen vej uden om, hvis man skal tro formanden for den tyske bilindustri, Matthias Wissmann, der fastslår, at den tunge trafik kommer til at bidrage til reduktion af CO2-udledningen på lige fod med andre sektorer.

Tyske MAN løftede allerede i foråret en flig af sløret for et udviklingsprojekt, hvor lastvognsfabrikken er på vej til at teste en hybrid lastvogn til distributionsmarkedet. MAN lovede dengang, at et eksemplar vil blive præsenteret for offentligheden i Hannover.

Også Renault har lovet, at møde op med en distributionslastvogn – en såkaldt Renault Premium Distribution Hybrys Tech.

Hybrider

Tunge lastvogne med hybride drivliner var helt fraværende på den forrige IAA-messe i 2006 – her kunne Mitsubishi Fuso dog fremvise den lette Canter med hybrid drivline. Canteren var allerede i produktion til hjemmemarkedet i Japan og er siden så småt begyndt at optræde i Europa.

Selv om ingen af de tunge hybridlastvogne – men der kan naturligvis være overraskelser – er produktionsmodne, så viser det faktum, at tekniske prototyper nu optræder i på offentlige messer, at produktion er en realistisk mulighed inden for en kort årrække.

Men blandt andet MAN har påpeget, at hybrid-teknologien er dyr og at den først bliver økonomisk overkommelig, hvis der ydes statsstøtte til anskaffelsen af hybridlastvogne – enten direkte eller indirekte via afgiftslettelser.

Chaufføren

Lige som brændstofpriserne er et akut problem, så er chaufførmanglen blevet ganske mærkbar over hele Europa. Derfor er både lastvogns- og van-producenter i stigende grad begyndt at sætte fokus på chaufførkomforten, fordi vognmændene efterspørger mere medarbejdervenlige køretøjer.

Udviklingen er ikke ny, men fokus er øget i takt med at selv østeuropæiske lastvognschauffører er blevet svære at skaffe og fastholde.

ll@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|