Spareråd: ”Sådan sparer du på de dyre dieseldråber” er et tema, der aldrig vil finde nogen slutning.
Af Finn BjerremandDer er et enormt potentiale i brændstofbesparelse – på den ene side på grund af økonomien, men også i forhold til et bedre miljø. Miljø-argumentet trænger sig således mere og mere på og der er noget rigtigt i, at den bedste besparelse er den liter diesel, der ikke bliver brugt.
Det var et superaktuelt emne Trekantens Logistik Forum havde på dagsordenen på en temadag om brændstofbesparelser på Transportbranchens Uddannelsescenter ved GateWayE45 i Vejle.
Selv om priserne på brændstof er faldet lidt igen ned i forhold til sommerens skyhøje rekordpriser, er brændstofudgifterne stadig høje.
Elementerne der styrer brændstofforbruget på en moderne lastvogn er mange. Det spænder lige fra selve brændstoffets kvalitet, over motorens tekniske tilstand, miljøniveau, vognenes gearing, de forhold lastvognen kører under, de dæk der er på lastvognen og endelig den menneskelige faktor – chaufføren, der bestemmer, hvor hårdt eller blødt, der skal trædes på speederen.
Forhold som infrastruktur er heller ikke uden betydning. Hvis der er megen trafik med kødannelse, som holder gennemsnitshastigheden nede, opnår man et dårligt brændstofforbrug, mens strækninger med mange rundkørsler eller lysreguleringer uden grøn bølge er faktorer, som kan ødelægge det gode brændstofforbrug.
Masser af løsningerHvad er løsningerne så?
Cheføkonom Ove Holm fra DTL slog kraftigt på modulvogntogsløsningen, der skal bredes endnu mere ud, hvis det skal batte noget i det store regnskab. Der er ingen tvivl om, at brændstofforbruget pr. transporteret kubikmeter eller ton gods falder væsentligt ved anvendelsen af modulvogntog og dermed falder udslippet også.
Dækspecialisten Mads Fisker Knudsen fra Michelin slog hårdt på faktorer som korrekt dæktryk og de rigtige dæk til det rigtige brug. Forkert dæktryk kan ødelægge brændstofforbruget. Selv om selve dækomkostningerne kun er på få procent, er dækkene alligevel med til at bestemme om den store post på brændstof, der typisk udgør 25-35 % af omkostningslagkagen på en moderne lastvogn, skal være stor eller lille.
Direktør Magnus Købke fra TSU Simulatorcenter A/S skar det ud, så det kunne forstås: chaufføren skal motiveres og der findes gode uddannelsesmuligheder, som dog kræver opfølgning.
Ved at chaufførerne lærer deres vogne ordentlig at kende, herunder viden om motorens karakteristik, så er der mange penge at hente for vognmanden.
Magnus Købke gav et eksempel som i grove træk viser, at en vognmand med 100 lastvogne vil kunne spare op til 1,4 mio. kroner på årsbasis. Det kræver blot en kursus-investering på ca. 45.000 kr. samt måske en udgift til afløsere i undervisningstiden på ca. 140.000 kr.
Alt i alt vil det dog stadig give et plus på brændstofforbruget på 1,2 millioner kroner, og Magnus Købke lagde desuden op til, at give chauffører en gulerod i form af en bonusordning.
fba@transporttidende.com