Så fik vi en ny transportminister – igen.
Så fik vi en ny transportminister – igen. Lars Barfoed er den fjerde minister på bare to år i det
ministerium, der i løbet af den kommende måneds tid får stor betydning for danskernes fremtid. Når regeringen i begyndelsen af oktober præsenterer en investeringsplan for nye veje og jernbaner, vil al interesse således være rettet på transportministeriet – og den konservative minister.
Med blot en måned på bagen som minister, skal han forhandle én af de største infrastruktur-aftaler på plads i landets historie. En plan, der kommer til at betyde forskellen på, om vi sidder i kø på Vejlefjordbroen hver fredag eftermiddag og venter på toget i den københavnske myldretrafik eller om vi kan se frem til, at trafikken glider stressfri på veje og skinner.
To professorer har i forbindelse med ministerskiftet, kort før en så stor aftale, udtrykt bekymring for, at ministeriets embedsmænd kunne løbe om hjørner med Lars Barfoed, fordi han umuligt kan nå at sætte sig ind i opgaven.
Men er der nogen, der kan komme ind fra sidelinjen og sætte sig ind i en så tung sag, så er det netop Lars Barfoed, mener andre iagttagere.
Skudsmålene går på, at han er et talende jakkesæt, der ikke sælger billetter til vælgerne. Men det har han Lene Espersen til – og det er heller ikke det, han får brug for i efterårets forhandlinger. Til gengæld har han overblikket, han arbejder grundigt, sætter sig ind i sagerne og hans helt store styrke er at kunne se tingene i en samfundsmæssig sammenhæng.
Det borger for, at Lars Barfoed ikke lader sig styre af hverken embedsmænd eller en ny trafikmafia. Allerede inden forhandlingerne på Christiansborg viser Lars Barfoed da også kant: Aftalen om investeringsplanen skal forhandles hjem – helst med et bredt flertal – men om nødvendigt også med et smalt flertal.
Lars Barfoed har til dels peget på finansieringen af projekterne i dansk trafik de næste godt ti år: Pengene skal til dels komme fra Nordsøolien, mens han helst vil undgå roadpricing.
Men Barfoed har også klogt nok forsøgt at dæmpe forventningerne, inden godteposen lukkes op i oktober: Der er slet ikke penge nok til at opfylde alle ønsker om veje, jernbaner og kollektiv trafik.
Så den ny minister vil sandsynligvis allerede om få uger skuffe nogle – men forhåbentlig vil han glæde mange flere, som er træt af trængslen i den danske trafik.