23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DTL går til politiet med tung trafikzone

Organisationen opfordrer Københavns politidirektør Hanne Bech Hansen til at revurdere et tidligere samtykke til København om en forbudszone for lastbiler over 18 tons

Organisationen opfordrer Københavns politidirektør Hanne Bech Hansen til at revurdere et tidligere samtykke til København om en forbudszone for lastbiler over 18 tons

DTL tvivler alvorligt på at den tunge trafikzone vil forbedre trafiksikkerheden i indre by. Tvært imod frygter vognmandsorganisationen, at forbudszonen vil øge faren for uheld mellem lastvogne og lettere trafikkanter.

I et brev til politidirektøren forklarer DTL’s adm. direktør Erik Østergaard, at de tilladte 18 tons lastbiler som udgangspunkt har nøjagtigt samme tilladte ydre mål – og samme variationer i ydre mål – som lastbiler på 24 tons og 32 tons totalvægt, og i øvrigt har samme trafiksikkerhedsmæssige egenskaber og risici.

- Det er altså svært at se, hvordan en lastbils vægt skulle betyde noget for trafiksikkerheden for cyklister. Det har Havarikommissionen for Vejtrafikulykker da også afvist i forbindelse med deres undersøgelse af de tragiske højresvingsulykker, siger direktør Erik Østergaard.

Aktindsigt

DTL har også fået aktindsigt i, hvad der ligger til grund for politiets oprindelige, såkaldte ”principielle samtykke”. Et samtykke, der angiveligt blev afgivet telefonisk - inden der forelå en rapport om konsekvenserne af den planlagte forbudszone.

DTL påpeger, at en 18 tons grænse vil resultere i en trafikal åreforkalkning i indre by.

Som planerne er i dag, vil afviklingen af den københavnske trafik blive besværliggjort flere steder.

Den planlagte zonegrænse slår af uransagelige årsager et knæk langs med Sortedamssøen, så denne del af Øster Søgade er med i forbudszonen. Herved vil trafik mellem Nordhavnen og adresser i det centrale København og f.eks. på Amager blive tvunget til større eller mindre omveje med flere ekstra sving, herunder højresving, til følge, lyder advarslen fra DTL til politidirektør Hanne Bech Hansen.

Forsker: København går den forkerte vej

En forbudszone for tunge køretøjer vil ikke forbedre cyklisters ”oplevede sikkerhed”, mener Harry Lahrmann.

Trafikforskeren ved Aalborg Universitet siger til Altinget.dk, at forbudszone for lastbiler over 18 ton i Københavns indre by ikke vil have nogen effekt.

De fleste ulykker opstår nemlig, når cyklisterne føler sig for sikre. Så er de nemlig ikke opmærksomme, påpeger Lahrmann.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|