VM Tarm har leveret en superflot tanktrailer i rustfrit stål til vognmand Frank M. Jensen.
Af Finn BjerremandEn tanktrailer er som regel en stor investering set i forhold til en gardintrailer eller en tippeladstrailer. Til gengæld er der stor chance for, at en tanktrailer produceret i rustfri stål, så at sige holder evigt.
Derfor er det vigtigt, at få tankvognen konstrueret rigtigt fra starten, fordi den sandsynligvis skal rulle i mange år.
Vognmand Frank M. Jensen i Stepping ved Christiansfeld har efterhånden lært lektien om hvordan hans tanktrailere skal være specificerede.
- Med tiden får man flere erfaringer og mere viden på området, når man beskæftiger sig med tanktransport hver dag, mener Frank M. Jensen, der har fået tankvognsproducenten VM Tarm A/S til at fremstille tankvognene som han ønsker dem. Vi har kigget nærmere på den senest leverede tanktrailer fra VM Tarm, som FMJ Transport har anskaffet sig.
ATP godkendtDen nye rustfri tankvogn er af kemitypen. Der er en 34.000 liters tryktank som er opdelt i fire rum på henholdsvis 10.000 (x2), 6000 og 8000 liter. Denne opdeling gør det muligt, at transportere flere forskellige produkter på samme tid og dermed har tanktraileren en særdeles stor brugsværdi. Tanken er udstyret med en svanehals, som betyder at konstruktionen er lidt dyrere. Til gengæld udnyttes pladsen bedre og rumfanget er større.
Tanken er konstrueret så den fra støttebenene og frem til forvæggen har én diameter, mens den fra støttebenene og bagud har en lidt større diameter. Tanken er ATP-godkendt, så den må anvendes til transport af levnedsmidler, og den er konstrueret, så den også kan ADR-godkendes. Som noget specielt er tanken udstyret med renseturbiner som renser tanken indvendigt.
Akselsektionen i bagenden af tanktraileren, er lavet med et lille stykke chassis i rustfri stål, hvor også fjederophængene er lavet i rustfrit materiale.
For at kunne nivellere tanken - eller bare kunne ændre på højden ved læsning og losning - er der også højderegulering på tanktrailerens luftaffjedring. Det er absolut ikke standardudstyr på tanksættevogne.
Frank M. Jensen har også fået tanksættevognen udstyret med aksellift på både den forreste og den bagerste aksel i trippelbogien. Det betyder, at vogntoget ved tomkørsel kun kører på tre aksler – halvdelen af hjulene hænger i luften. Det giver både besparelse på dæk og brændstof.
Wabco-bremsesystemet (type D + 4S3M) har både EBS og nok så vigtigt på en tankvogn, RSS, der forebygger vælteulykker.
Tanktraileren udmærker sig ved at have en egenvægt på 7800 kg, hvilket er ok for en trailer af denne type. For at holde egenvægten nede og samtidig have flotte hjul, har Frank M. Jensen valgt at udstyre tanktraileren med Alcora Dura-bright hjul.
I bagenden er der et pumperum, hvorfra al af- og pålæsning forgår. Der er godt nok store isolerede domedæksler fra producenten Fort Vale på toppen af tanken, men de er kun til inspektionsbrug og rengøring. Lastning og losning kan dog også styres fra et lille teknikskab på toppen af tanken. Som en ekstra finesse er teknikskabene udstyret med elektrisk opvarmning, så de også kan fungere i hård frost.
Hele bagenden er lavet meget flot efter svensk-finsk mønster med et højt sikkerhedsniveau ved kørsel i vinterføre. Der er mange diode-baglygter som sidder flot placeret, og for at holde sne og is væk fra lamperne om vinteren, er der også varme i glassene på baglygterne. Ud over baklys er der også advarselslys, som giver stor sikkerhed ved rangering m.v.
For at kunne komme sikkert op på toppen af tanktraileren, er der monteret en flot stige i bagenden, og på toppen af den, er der monteret et gelænder langs gangbroen helt frem til forenden, så man også kan gå sikkert oven på tanken.
Øverst oppe på tanktrailerens bagende, er der monteret et bakkamera, som sikrer, at der kan bakkes uden fare for andre trafikanter.
Der er også godt placeret baklys og der er værktøjskasser med forskelligt udstyr på siden af tanktraileren.
For at det hele skal se godt ud, er der også et pænt cyklistværn på begge sider. Alle skærme ophæng m.v. er udført i rustfri stål - det ser virkelig godt ud.
Mange dele på tankvognen er højglanspolerede så hele traileren fremstår som et meget flot køretøj.
VM Tarm er fulgt med udviklingen150-200 nye tankvogne fra VM Tarm på gaden hvert år.
Den vestjyske tankvognsproducent VM Tarm a/s har rødder tilbage til 1945, hvor kunderne primært var små danske mejerier.
I takt med at disse forsvandt, blev fokus flyttet. I 1970erne begyndte fabrikken at producere tankbiler til industrien og fødevaresektoren, og i dag er VM Tarm specialist i tankbiler - specielt rust-, syrefast og aluminium.
Virksomheden dækker tankmarkedet indenfor syv hovedområder: Mælk, kemi, foder, gylle, slam, olie & benzin samt øl.
Virksomheden består af en konstruktions-, en produktions- samt en salgsafdeling, og med mere end 30 års kompetence inden for transportsektoren er VM Tarm a/s godt rustet til at møde de fremtidige udfordringer.
I virksomheden er målet konstant at videreudvikle produkterne. Tankvognsproducenten har således både danske og udenlandske kunder, hvor de fleste udenlandske kunder hovedsageligt kommer fra de nordiske markeder.
Der er dog gennem tiden leveret tankvogne overalt på jorden på det europæiske kontinent, såvel som i Asien og i Afrika.
VM Tarm beskæftiger 150 medarbejdere og producerer årligt mellem 150 og 200 enheder.
fba@transinform.com