23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Transporten ved en skillevej

Virksomheder og transportører vokser endnu tættere sammen, siger Palle Petersen.

Virksomheder og transportører vokser endnu tættere sammen, siger Palle Petersen.

Af Gwyn Nissen

Industrivirksomhederne er blevet mere opmærksomme på vigtigheden af, at have et flow og kvalitet på transportsiden. Det får dem til på samme tid, at overlade stadig flere opgaver til transportørerne, samtidig med, at transportvirksomhederne knyttes tættere til industrien. - Industrien har snakket supply chain i mange år, men få har gjort noget ved det. Det er der ved at komme skred i nu, siger seniorkonsulent ved Teknologisk Institut og underviser på logistikskolen, cand.merc. Palle Petersen.

Vestas har for eksempel erkendt nødvendigheden af, at deres underleverandører skal med op i gear, hvis de skal kunne følge med de vækstmål, som vindmølleproducenten har sat sig.

- Transportvirksomhederne er blevet stadig mere integrerede i vindmølleproducentens forretning, siger Palle Petersen. Ganske vist vil vi se stadig flere møller udskibes til havs –dels fordi vindmøllerne vokser fra i dag omkring 60 meter til helt op til 100 meter.

- De store møller skaber problemer på vejene og desuden koster det en bondegård med følgebiler osv., siger Palle Petersen.

Men han understreger, at der uanset øget transport på søvejen, fortsat vil være et stigende behov for landevejstransport af vindmøller.

Flere store – og små

I landevejstransporten vil branchen ifølge Palle Petersen opleve en fortsat konsolidering blandt virksomhederne – det vil sige en yderligere opsplitning af nogle få, meget store virksomheder og mange meget små firmaer.

- De mellemstore virksomheder vil få det meget svært, hvis ikke de forstår at indgå og samarbejde i netværk, siger Palle Petersen.

Mange transportvirksomheder har allerede samarbejdet i de seneste år, hvor branchen har haft mere end travlt.

- Det bliver spændende at se, om samarbejdet holder, nu hvor krybben – om ikke er tom – så har mindre at byde på. Indtil nu har der været et udmærket samarbejde, hvor virksomhederne har byttet gods, for at fylde bilerne, men der er en vis bekymring i branchen, om kollegerne nu begynder at stjæle kunder fra hinanden for at få noget at køre med, vurderer Petersen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03