23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Blokvognen kan klare trykket

THP-system fra Goldhofer med tvillingehjul giver stor lasteevne og lav læssehøjde.

THP-system fra Goldhofer med tvillingehjul giver stor lasteevne og lav læssehøjde.

Af Finn Bjerremand

Den sydtyske blokvognsproducent Goldhofer har altid været kendt for at konstruere solide blokvogne, der kan klare store påvirkninger under alle forhold.

Det gælder også inden for transport af vindmølledele, hvor de enkelte elementer til vindmøllerne hele tiden bliver større og større - et forhold, der udløser stadigt nye krav til transportørerne. De skal nemlig både finde det fornødne materiel til at løfte opgaven og finde den fornødne plads, til at kunne køre med de store transporter.

For at kunne matche fremtidens krav har en af landets store vindmølletransportører, Frank Nørager & Co A/S i Fjerritslev, netop anskaffet sig et nyt Goldhofer-blokvognssystem, der består af en svanehals af typen THP /SL samt en akselsektion af typen THP/SL3 med tre pendelaksler. Akselsektionen i bagenden er en THP/SL4, der har fire pendelaksler, og samme specifikationer som de forreste aksler.

Den benyttede akseltype, har tvillingehjul over hele linien og kan derfor køre med en aksellast på op til 14 ton ved 60 km/t og op til 34 ton pr. aksellinie ved lavere hastighed.

Tvillingehjulene betyder også, at hjulene er lidt mindre sammenlignet med de almindelige supersinglehjul som ellers anvendes på Goldhofers THP-system.

Til at sætte imellem svanehalssektionen og akselsektionen er der leveret en såkaldt røradapter, der har en kapacitet på 80 ton, og som kan køre med flangestørrelser fra to til godt fem meter.

Det betyder, at tårnsystemet er meget fleksibelt og vil kunne transportere vindmølletårnsektioner i mange forskellige størrelser. På svanehalsen er der placeret en Hatz-dieselmotor, der kan levere hydraulisk kraft til styring og affjedring, når der rangeres.

Frank Nørager & Co A/S har i øjeblikket yderligere tårnophæng og THP-blokvognsmodul i ordre. Det nye materiel er leveret af Jørn Bolding A/S i Esbjerg, hvor sælger Preben Jensen-Holm har stået for salget.

fba@transinform.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|instance-web03