Udviklingen sætter også sit præg på tanktransporterne. Sikkerhed kræver ekspertise, siger Jacob Bogh Nielsen fra Hoyer.
Af Finn BjerremandI de kommende år vil branchen også komme til at se flere sammenlægninger, fusioner og opkøb der i den del af branchen, der har tanktransport som speciale.
Det mener contract manager Jacob Bogh Nielsen hos Hoyer Danmark.
Selskabet, der er Europas absolut største landværts transportør af flydende gods, holdt for alvor sit indtog i Danmark, da virksomheden for tre år siden vandt en del af den udbudte kørsel med benzin- og olieprodukter hos Shell i Danmark.
Derfor blev der oprettet en afdeling i Fredericia, som har til huse på Fredericia Havn. Hoyer, der har hovedkvarter i Hamborg, beskæftiger sig med alle tænkelige former for transport, der kan udføres med tankvogne, og i Danmark køres der også mange former for flydende gods.
- Det er dog mest kemigods som transporteres til Danmark fra udlandet. Det kører vi gennem vores hovedkontor i Hamburg, forklarer Jacob B. Nielsen. Omkostningsniveauet er for højt på danske tankvogne med danske chauffører. Så det lader vi vores tyske afdeling om at klare.
Som noget specielt udfører Hoyer Danmark A/S også transporter af luftarter, der faktisk er et stort område. På dette felt gælder det også, at der importeres mere og mere fra udlandet. På dette segment benytter Hoyer Danmark sig i stor stil af underleverandører i form af truckingvognmænd, som kører for Hoyer.
Når Jacob B. Nielsen mener, at der er behov for, at flere slutter sig sammen eller køber hinanden op, så der bliver færre, men større virksomheder inden for tanktransportsektoren. Det skyldes blandt andet kravene til et højt sikkerhedsniveau.
- Det er med til at presse omkostningerne op og kræver mange køretøjer, mener Jacob B. Nielsen, der samtidig peger udviklingen i udlandet hvor tanktransportørerne er større virksomheder.
- Kunderne inden for kemi- og brændstofverdenen kræver få operatører med en slagkraftig organisation og det vil presse tanktransportørerne til at blive færre – og større., vurderer Jacob B. Nielsen.
Høj kompetenceHoyer Danmark A/S råder selv over 15 tankvogntog, som stort set alle transporterer benzin og olieprodukter. Til at køre disse vogntog har firmaet ansat 24 chauffører samt to såkaldte masterdrivere.
Masterdrivere er et begreb som Hoyer er nogen af de få, der benytter sig af. Det er en chauffør, der er helt inde i arbejdsgangene og som har til hovedopgave at oplære andre chauffører, så de bliver endnu bedre til det, de arbejder med og samtidig får de endnu mere fokus på højere trafiksikkerhed. - Det er en dyr løsning, som er en firmabeslutning, der er taget på højt niveau. Vi tjener dog pengene hjem igen i form at færre skader og dermed lavere forsikringspræmie, siger Jacob B. Nielsen.
fba@transinform.com