Ion Rosu etablerede sig i 1991 med en gammel Roman-lastvogn. I dag har han betonfabrikker, en stor flåde lastvogne og snart også tre helikoptere.
Af Finn BjerremandDer findes ikke kun gyser-historier i Rumænien, men også rigtige erhvervseventyr. En af dem står Ion Rosu bag. Han driver koncernen Corsaru Rosu Impex 93, der er betonvirksomhed, vognmand og entreprenør i ét.
Oprindelig begyndte Ion Rosu lige efter revolutionen med en enkelt ældre Roman diesel lastvogn. I dag har virksomheden udviklet sig fra at være en ren vognmandsvirksomhed til mere at være en leverandør inden for betonindustrien.
I 1999 byggede han sin første betonfabrik, der ligger i et område med de nødvendige grusforekomster – blot et kvarters kørsel fra Bukarest. Ved siden af er Ion Rosu gået i gang med at bygge en komplet by i området, hvor han har sine beton-aktiviteter. Han er nemlig forberedt på, at gruset slipper op i området og så skal betonfabrikken flyttes.
- Derfor kan jeg lige så godt begynde at bygge en ny by med boliger og shoppingcentre i området, siger Ion Rosu, der har garderet sig med indkøb af nye 150 ha, hvor der skulle være gode grusforekomster i undergrunden.
Egne helikoptereDen foretagsomme entreprenørs sidste tiltag er byggeriet af en ny heliport, der er officiel optaget på kortet for heliports i verden.
I fjor købte Ion Rosu sin første helikopter. Den er dog allerede blevet skiftet ud, fordi den ikke havde nattesyn. I stedet har Ion Rosu bestilt tre nye med nattesyn, så de kan flyve døgnet rundt.
De to første er leveret og den sidste kommer i 2009.
Helikopterne er ikke beregnet til hobbybrug, men er et symptom på den dårlige infrastruktur i Rumænien, hvor der stort set ikke er motorveje eller gode hovedlandeveje.
Derfor tilbyder Ion Rosu, interesserede forretningsfolk hurtigt kan komme fra den ene ende af landet til den anden med helikopter. Rosu har flere helikopterpiloter ansat - klar til at rykke ud i heliporten.
God kundeIon Rosu er en god kunde hos Volvo Trucks i Rumænien – selv om hans vognpark ikke udelukkende består af Volvoer.
Lige nu har firmaet Astra lastvogne (Iveco), MAN, Mercedes-Benz, Renault og Volvo.
I 2007 købte Ion Rosu 17 nye Volvo lastvogne og i år har han allerede fået leveret fem nye fireakslede Volvo lastvogne med betonmixere. Alle Ion Rosus nye lastvogne er udstyret med Volvos flådestyringssystem Dynafleet.