Det er ikke kun Tysklands planer om forhøjede mauttakster, der møder voldsom modstand.
Af Lars LassenEU-Kommissionens forslag til ændring af direktivet om vejbenyttelsesafgifter – det såkaldte Eurovignet-direktiv – faldt på stenet grund i Ministerrådet.
Den højere eurovignet, skal dække de omkostninger, som vejgodstransporten medfører på miljø og folkesundhed. Den forhøjede vignet indeholder også et trængsels-element, der betyder at taksten kan varieres, så der betales højere takst i myldretiden. Samtidig skal vignetopkrævningen ikke længere kun gælde på det transeuropæiske vejnet, men for alle veje.
Men selv om medlemslandenes trafik- og transportministre helt eller delvist anerkendte behovet for at vejgodstransporten ikke bare betaler for sliddet på infrastrukturen, men også betaler for afledte omkostninger, så var ministrene mildest talt lunkne over for direktivforslaget.
Dels afviste mange ministre, at forpligte medlemslandene til at opkræve den almindelige vignet. Endnu flere trak i nødbremsen over for EU-Kommissionens forslag om at øremærke indtægterne fra den forhøjede eurovignet til afhjælpning af miljø- og sundhedsskader.
De nationale regeringer vil simpelthen ikke opgive den fulde råderet over indtægterne.
RoadpricingHollands trafikminister Camiel Eurlings mente desuden, at det var helt urimeligt, at begrænse en sådan afgift til kun at gælde for lastbiler, da personvognstrafikken også skader miljø, luftkvalitet og folkesundheden.
Den hollandske ministers klarsyn er dog formentlig hjulpet godt på vej af det faktum, at Holland som det eneste EU-land er på vej til at indføre et maut-system for både lastbiler og personvogne. Derfor vil et vignetdirektiv, der omfatter personbiler, tillade Holland at skrue ekstra på vejbenyttelsesafgiften.
Endelig fandt en række ministre, at det er et rigtigt skidt tidspunkt, at pålægge vejgodstransporten yderligere afgifter.
EU-Kommissionens forslag møder også skarp kritik i den danske vognmandsorganisation Dansk Transport & Logisk.
- Vi er imod forslaget. Der er i forvejen rige muligheder for at kræve afgifter af vejtransporten. F.eks. dækker de høje dieselafgifter i høj grad de eksterne omkostninger til f.eks. forurening. Så vi ser ”den eksterne omkostningsafgift” som blot en ny måde at få lastbiltransporten til at fylde statskasserne i EU-landene. Og det er en dyr måde at skaffe penge på, fordi opkrævningen af vejafgifter koster store summer i administration, siger DTLs cheføkonom Ove Holm. EUs hovedargument for den nye afgift er at begrænse trængslen og sikre mere bæredygtige transporter, der belaster miljøet mindre. Men den gevinst kan opnås bedre på andre måder, mener DTL.
I et høringssvar til Transportministeriet om EU-Kommissionens forslag, peger DTL bl.a. på, at det eksisterende Eurovignet-direktiv for vejafgifter giver mulighed for, at man kan belønne de mest miljøvenlige køretøjer efter Euro-normerne med lavere afgifter, sådan som Tyskland gør med differentierede maut-takster i forhold til lastvognens emissionsstandard.
DTL påpeger også, at vejafgifter reelt ikke vil begrænse lastbiltrafikken, fordi godset jo skal frem under alle omstændigheder.
ll@transinform.com