Det begyndte som en udskiftning af lederposten i Det konservative Folkeparti – og endte med endnu en ny mister i spidsen for transporten.
Bendt Bendtsens exit som partileder gav overraskende comeback til Lars Barfoed, der blev den fjerde transportminister på bare et år.
Barfoed kan dog godt gå hen og blive en langtids-løsning – vel at mærke, hvis VK fortsætter i regering. Der er nemlig ikke umiddelbart sager på vej, som Lars Barfoed kan snuble i. Det vurderer DR-kommentator Claus Kaae-Nielsen.
- Den store opgave for ham bliver at præsentere og gennemføre regeringens trafikinvesteringsplan. Det er langt hen ad vejen en positiv dagsorden, hvor det handler om at bruge milliarder af kroner på veje og jernbaner, siger Claus Kaae-Nielsen til dr.dk.
- Umiddelbart kan jeg kun komme i tanke om IC4-togene, der kan volde ham problemer. Men det problem er ikke større, end han kan tørre det af på DSB. Så alt i alt: han står til at få en fin ministertid denne gang, vurderer kommentatoren.
Lars Barfoed betegnes som en mand, der sætter sig ind i sagerne og er kompetent. Men det kan blive et problem, at der kun er godt en måneds tid til at ministerudvalget skal fremlægge den store investeringsplan – den vigtigste trafikpolitiske investering i 30 år.
Professor ved Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet Tim Knudsen mener, at der er en hel reel risiko for, at embedsmændene får en markant større indflydelse i Transportministeriet:
- Det er jo et ministerium, der historisk set har været præget af meget stor udskiftning, hvilket ikke gavner ministeren, der skal sætte sig ind i området, siger han til Altinget.dk
- Det er klart at en ny minister, der lige har sat sig i stolen, nemt kan køres rundt i manegen af departementschefer med flere års erfaring og en masse viden om området, vurderer Tim Knudsen.
RisikoHan bakkes op af forvaltningsprofessor ved Roskilde Universitet, dr. scient. adm. Bent Greve, der siger til Fagbladet Ingeniøren:
- Det er et problem, når ministre ikke når at komme ind i deres sagsområder. Så opstår der risiko for, at det bliver en mere administrativt end politisk styret organisation. Da det nu engang er viden, som det er vigtigt at have for at kunne træffe beslutninger på et oplyst grundlag, er det ufornuftigt at lave så hurtige udskiftninger, siger Bent Greve.
Branchen byder Barfoed velkommen- Det er et overordentlig godt valg med Lars Barfoed. Han har den politiske tyngde og erfaring, til at fortsætte styrkelsen af transportområdet, siger direktør i DI Transport, Michael Svane. Jeg kender Lars Barfoed som person, og mener, at det er en solid og robust og erfaren minister vi får. Det er også påkrævet i forhold til at håndtere de store udforinger, der venter med blandt andet klima- og trængselsudfordringerne.
Mogens Therkelsen, formand i International Transport Danmark, ser frem til et godt og konstruktivt samarbejde med Lars Barfoed.
- Det venter kæmpestore opgaver – infrastruktur, godstransport, pendling, trængsel - som vi sætter vores lid til, at han kan få gennemført politisk. Vi skal gøre vores til, at han bliver klædt på til opgaven, siger Therkelsen.
Direktør i Dansk Transport og Logistik, Erik Østergaard, håber, at Barfoed vil tilføre infrastrukturen flere resurser – uden at indføre nye vejskatter eller roadpricing.
- Infrastrukturen halter bagefter hvad angår vedligehold og investeringer. Jeg håber, at Barfoed i det syvmands minister-udvalg, der er nedsat, kan komme igennem med, at der skal afsættes flere penge til infrastrukturen, siger Østergaard, der hæfter sig ved, at både V og K leger med tanken om at bruge de ekstra indtægter fra Nordsøolien på infrastrukturen.