Drøje hug til miljøminister Troels Lund Poulsens tanker om lovstramninger for havnevirksomheder.
Miljøministeren lovede efter et møde med Århus borgmester Nicolai Wammen, at han vil undersøge om der er behov for stramning af kravene til miljø- og driftsgodkendelser for havnevirksomheder. Spørgsmålet blev drøftet på baggrund af flere alvorlige brande på havnevirksomheder på Århus Havn. Århus Kommune ønsker blandt andet at det fremover bliver muligt at inddrage nabovirksomheders sikkerhedsforhold, når man skal godkende en havnevirksomhed.
Brancheforeningen Danske Havnevirksomheder afviser miljøministerens og borgmesterens ønsker om strengere regler for sikkerhed for virksomheder på havne.
- Vi har allerede i dag meget strenge regler for miljøgodkendelse og sikkerhed omkring virksomheder på havnene. Lovgivningen giver mulighed for, at virksomheders beredskab og forebyggelse af uheld i forhold til nabovirksomheder skal ses i sammenhæng, hvor det er hensigtsmæssigt. Vi har derfor i dag redskaber i lovgivningen, som giver en betydelig sikkerhed blandt virksomheder på havnene, siger brancheforeningens formand T.B. Larsen.
Foreningen advarer om, at en unødvendig stramning af reglerne for virksomheder og godsoperatører på havnene vil have negative konkurrencemæssige konsekvenser for godsaktiviteter på havnene. Det stemmer ikke med de politiske bestræbelser på at flytte en større andel af godstransporten over på skib og derved aflaste de trængselsbelagte landeveje og jernbaner.
- Vi mener ikke, at virksomheder, som håndterer gods og containere på havnene, skal stilles dårligere efter lovgivningen end transportcentre og kombiterminaler, som håndterer gods og containere inde i landet. Det vil skævvride konkurrencen for godstransport med skib set i forhold til godstransport på landevej og jernbane, siger T.B. Larsen.
Danske Havnevirksomheder får fuld opbakning fra DI Transport.
- DI ser ikke noget behov for en stramning af lovgivningen for de virksomheder, som ligger på havnene. Vi har de nødvendige redskaber i den lovgivning, som gælder i dag, siger direktør Michael Svane, DI Transport.