23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Afgifter nok på transport

Høringssvar til EU-Kommissionens forslag om en højere eurovignet takker nej til udsigten til flere afgifter på vejgodstransporten.

Høringssvar til EU-Kommissionens forslag om en højere eurovignet takker nej til udsigten til flere afgifter på vejgodstransporten.

Kun DSB skamroser Eurovignetforslaget, der vil tillade medlemslandene opkræver en forhøjet vignetafgift til dækning af eksterne omkostninger fra vejgodstransporten.

DSB beskriver EU-Kommissionens forslag som et betydningsfuldt og positivt bidrag til fremme af en bæredygtig mobilitet.

De rosende ord skyldes formentlig ikke kun at forslaget ikke vil koste DSB en krone, men også at DSB antageligvis har udsigt til en bid af indtægterne, fordi Kommissionens forslag vil øremærke de ekstra vignetindtægter til forbedringer af mere bæredygtige transportløsninger. Her kunne overflytning af persontrafik til jernbane været et oplagt bud.

Dansk Erhverv

Begejstringen er til gengæld beskeden hos Dansk Erhverv, der mener at erhvervskørsel bør undtages for afgifter og at EU-Kommissionens forslag kun vil have ubetydelig effekt på trængslen. Dansk Erhverv påpeger i sit høringssvar, at der allerede eksisterer et betydeligt pres på transportsektoren for at optimere kørselsmønstre og logistik.

DI Transport

I DI Transport – der bakkes op af ITD – byder man initiativer, der kan fremme miljøet og bæredygtigheden velkommen. Men organisationen har svært ved at se Kommissionens forslag skubber i den retning og betegner forslaget som et vred på afgiftsskruen og intet andet.

DI Transport mener, at det eksisterende Eurovignetdirektiv allerede giver mulighed for at differentiere afgifter efter lastbilens Euro-norm, tidspunkt/trængsel.

”De miljømæssige gevinster af den nye forslag er derfor yderst begrænsede eller ikke eksisterende”, skriver DI Transport.

DTL

Også Dansk Transport & Logistik finder, at EU’s medlemslande allerede opkræver rigeligt med adfærdsfremmende afgifter – især brændstofafgifterne. DTL påpeger at den høje dieselafgift allerede dækker de eksterne omkostninger fra vejgodstransporten.

DTL under sig også over, at lastbilerne skal betale for eksempelvis trængselsproblemer, der oftest er relateret til pendling.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03