Nye norske dæk-regler indføres med kort varsel.
De norske vejmyndigheder barsler med en såkaldt ”vinterpakke”, der vil ramme al trafik med tunge køretøjer. Formålet med vinterpakken er at forbedre fremkommeligheden ved vinterkørsel i Norge, så det ikke går som den norske lastvogn på billedet, der er gået i stå på en glat norsk vintervej.
Forbedringen af fremkommeligheden skal bl.a. ske gennem skærpede krav til køretøjernes dæk og det tekniske udstyr. De krav, der vil ramme hårdt, er først og fremmest, at der i vinterperioden, skal være mindst tre mm dækmønster, at alle dæk skal være M+S mærket i perioden og desuden skal alle vogntog medbringe mindst syv snekæder, der vel at mærke skal være produceret af metal. Kravet om 3 mm mønster kan næppe give grund til de store udfordringer, fordi både Sverige og Finland har lignende krav. Dog er det sådan, at det i Sverige kun gælder for svenske køretøjer og de svenske myndigheder barsler lige nu med et krav om minimum fem mm mønsterdybde i vinterperioden.
Udfordringen ligger mere på M+S-mærkningen, der vil give mange trailerejere, herunder udlejningsselskaber grund til panderynker. Det er nemlig ikke alle dækstørrelser til f.eks. trailere og påhængsvogne, der kan leveres i en vinterversion med M+S-mærkning.
Vinterpakken forventes at blive endelig vedtaget på tirsdag, så den allerede kan træde i kraft fra 1. november i år.
I ”vinterpakken” har de norske myndigheder også overvejet andre tiltag som skærpet krav til vinterkørsel, mere målrettet kontrol med køretøjerne, anvendelse af særlige restriktioner i kritiske situationer på udvalgte vejstrækninger samt skærpede krav til førere af tunge køretøjer.
Danske vognmænd kunne så til gengæld ønske sig, at de norske vejmyndigheder blev lidt bedre til at gruse om vinteren.