23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Blue Water bag stor specialtransport

Lang vej: Tankskib sejles i to dele fra Singapore til Baku.

Lang vej: Tankskib sejles i to dele fra Singapore til Baku.

Blue Water sikrede sig i fjor en stor kontrakt omhandlende transport af et tankskib i dele fra Singapore via det russiske flodsystem til Baku i Azerbaijan.

Det specielle fartøj bygges på Keppel Singmarines skibsværft i Singapore, hvorfra Blue Water skal arrangere transporten via Det indiske Ocean, Rødehavet, gennem Suez-kanalen til Middelhavet, Sortehavet og derefter igennem det russiske flodsystem Don-Volga til Det kaspiske Hav.

Bredden på den smalleste sluse i det russiske flodsystem er 17 meter og en maximum højde på 14 meter på grund af broer og elkabler. Det stiller visse krav til bygningen af tankskibet, der bygges i to moduler med en længde på 132,8 meter, og en bredde på 16 meter.

I alt drejer det sig om 2 store selvflydende skrogmoduler, der vejer 4000 tons per styk samt en del udstyr – herunder et helikopterdæk, beboelsesblokke og andet - i alt yderligere 4000 tons.

Omladningen foregår i Sortehavet, og de selvflydende skrogmoduler slæbes igennem flodsystemet af slæbebåde, mens de andre dele og udstyr lastes ombord på flodskibe og pramme - og sejles igennem flodsystemet og Det kaspiske Hav til oliebyen Baku i Azerbaijan.

Her svejses skrogdelene sammen - før levering til kunden: det russiske olieselskab LukOil.

Projektet involverer flere Blue Water kontorer i Singapore, Danmark, Rusland og Azerbaijan, og projekt-teamet består bl.a. af erfarne projektspeditører, ingeniører samt stevedoreformænd, der har forberedt transporten i 14 måneder.

Projektet, der løber op i 55 millioner kroner i transportudgifter, kan følges på hjemmesiden www.bws.dk

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|