23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mærsk til kamp for miljøet

Fremtids-mål: Maersk Lines CO2-udledning skal ned med 10 procent frem til 2012.

Fremtids-mål: Maersk Lines CO2-udledning skal ned med 10 procent frem til 2012.

Af Finn Bruun

Store skibe vender langsomt, siger man, men i den over 1000 skibe stærke A.P. Møller Mærsk Gruppe har man sat nyt tempo på sine miljø-præstationer og åbner nu for indblik i styrker og mangler på dette felt.

Mærsk lægger ikke skjul på, at den verdensomspændende koncerns totale CO2-udledning på samtlige sektorer er på niveau som hele Danmarks. Det vil man gøre noget aktivt ved, selv om man til søs kan dokumentere en langt højere CO2-effektivitet pr. ton andre transportformer.

I sin nye rapport om sundhed, sikkerhed og miljø, HSE-rapporten, samler koncernen trådene fra hele sit vidstrakte net af globale aktiviteter inden for såvel skibsfart som olie- og gasproduktion, terminaler, industri og forretning.

Det er tal, som man gerne vil måles på - også på dem, der ikke er tilfredsstillende i dag.

Mærsks øverste chef Nils Smedegaard Andersen oplyser, at man senere også vil inkludere emner som menneske-rettigheder i rapporten, som skal være en fast tilbagevendende begivenhed.

- Vi arbejder i energi-intensive industrier som skibsfart og olie- og gasproduktion. Men skibsfart er efter vores opfattelse afgørende for verdenshandelen og globaliseringen. Og fossile brændstoffer vil fortsat være uundværlige i hverdagen i mange år fremover, fastslår han.

Selv om CO-udledning er uundgåelig i al transport, så konstaterer rapporten på skibssiden, at de relative emissioner pr. skib er faldende. Det skyldes bl.a. større skibe, en nyere flåde og innovative tiltag. Men flådens størrelse gør i sig selv, at tallene bliver høje.

Innovative tiltag

Den nye rapport understreger, at Mærsk-gruppen er sig sit miljø-ansvar bevidst. Og svaret er øget energi-effektivitet. Det kræver opfindsomhed og nytænkning.

Hos Mærsk er man langt fremme med et avanceret genindvindingssystem for overskudsvarme (Waste Heat Recovery System) og har som det eneste containerrederi i verden installeret systemet i stor stil på skibe.

Systemet kan reducere brændstofforbruget med op til 10 procent og vil resultere i besparelser på et halv million ton CO2 årligt. Det er foreløbig installeret 17 af de største skibe, og tallet kommer snart op på 58.

Et andet projekt omfatter energi-besparelser på kølecontainere. Det er QUEST-projektet (Quality and Energy Efficiency in Storage and Transport), som forventes, at effektivisere kølingen, så energiforbruget kun bliver det halve. Det betyder for den nuværende flåde en CO2-besparelse på 325.000 tons om året.

Varer til søs

Den totale udledning af drivhus-gasser i hele A.P. Møller - Mærsk Gruppen er udregnet på basis af energiforbruget i hver enkelt forretnings-enhed, og for CO2s vedkommende drejer det sig om 53.352 millioner tons.

Det svarer ret nøje til udledningen fra de 5,1 millioner indbyggere i Danmark.

Rapporten undlader dog ikke at gøre opmærksom på, at skibsfart er den mest almindelige transportform i verden, idet 90 procent af alt gods i verden sendes ad søvejen. Sammenlignet med fly, lastbiler og tog udleder skibe klart mindre CO2 pr. ton transporteret gods, fremhæver rapporten.

Olie kræver energi

For olieindustrien er der en betydelig CO-udledning fordi det er så energikrævende at udvinde olie og gas. Emissionerne varierer meget alt efter oliefelternes dybde og lagenes beskaffenhed.

Især er det svært at nedbringe CO2-emissionerne fra ældre olie- og gasfelter, hvor det bliver sværere og sværere at udvinde den sidste olie. Her må man dybere ned eller bakse mere med de resterende mængder for at udvinde dem. Og det koster energi.

Men rapporten vurderer, at der fortsat skal brug olie og gas, hvis levestandarden for verdens befolkning skal fastholdes og forbedres.

I 2007 brugte Maersk Oil 110.000 tons brændstof og 5000 megawatt-timer el på sine produktioner i den danske del af Nordsøen, UK, Kazakhstan og Qatar.

Sikkerheden

Rapporten fokuser også stærkt på sundhed og sikkerhed og gruppen må til sin sorg notere sig 25 dødsulykker i 2007, alle inden for transport (containerskibsfart og terminaler) som notorisk rummer komplicerede og tunge arbejdsprocesser. Målet er krystalklart: Nul dødsulykker i fremtiden.

Til gengæld kan gruppen glæde sig over, at der i energi- og industrisegmentet, som også rummer et arbejdsmiljø med højrisiko, ikke var dødsulykker i 2007. Og udviklingen omkring arbejdsulykker var positiv. APM Terminals, der opererer i 58 havne i 25 lande, oplevede for eksempel en nedgang på 33 procent.

Jagten på andre stoffer

CO2 er dog ikke den eneste miljø-belastning som Mærsk Gruppen har blik for. Svovl og NOx er også på listen over stoffer, der skal holdes vågent øje med. Men hvor CO2 er et globalt problem, er de to andre problemer af mere lokal art.

Hvis et skib udleder CO2, mens det befinder sig de danske farvande, vil CO’en forsvinde op i atmosfæren og bidrage til global opvarmning, mens svovlen bliver hvor den er og kan være et mærkbart problem omkring byer med store havne. Derfor er man langt inde i processen med reduktionen af svovl-udledning.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web04