Brugt: Hvis du skal lease eller købe et fly eller løse en charteropgave – så læg vejen om ad Middelfart.
Af Herbert NielsenMarc Melgaard står bag AeroLink - et relativt nystartet firma i Middelfart. Lederen og ejeren af firmaet kender flybranchen på globalt plan.
- Jeg startede AeroLink for alvor i 2004 efter at have drevet det parallelt med mit daværende gamle job. Og det viste sig hurtigt, at flymægling er en branche med potentiale, siger Marc Melgaard, der er velkendt fra blandt andet sin tid i Danish Air Transport, DAT.
- Flymægling er ikke en branche, hvor man annoncerer sig til kunder.
Det er en branche, der hviler på gode netværk og på et godt omdømme. Og det er samtidig en branche, der er præget af stor konkurrence. Dels fra store, velrenommerede firmaer med mange år i luften, og dels - samt ikke mindst - fra en mængde små ”lykkejægere”, der mudrer tingene til i jagten på hurtige fortjenester. Og netop denne del af branchen er til stor skade for dem, der virkelig satser på at levere en god løsning på behov for fly. Derfor er det altafgørende for os, som for andre seriøse selskaber, at opbygge en portefølje af tilfredse kunder, der kommer igen – og som spreder det gode budskab, siger Marc Melgaard.
Vigtig rolleHan mener det er afgørende, at afgrænse sine aktiviteter frem for at slå ud med arme og ben.
- AeroLink har valgt indtil videre at fokusere på markederne i Europa og Mellemøsten, hvor vi har et stærkt netværk. Det betyder også, at vi holder os længere fra markeder som Rusland og CIS, der ellers rummer store muligheder. Men vi vil ikke sætte vores omdømme på spil ved at kaste os ud i uoverskuelige arrangementer, siger Marc Melgaard. Generelt arbejder vi gerne sammen med solide partnere, der kan bidrage med løsninger der, hvor vi ikke selv står stærkt.
Markedet for flymægling er domineret af den almindelige udvikling inden for luftfarten.
- Vi ser klare cykliske bevægelser over syvårs-perioder: Selskaber bestiller i gode tider fly, der med gældende leveringstider ofte først bliver leveret i nedgangstider. Det vil sige, at der enten er et stærkt behov for at købe eller indleje ekstra fly for at klare efterspørgselen på markedet, eller overskud af kapacitet og dermed behov for at udleje eller afvikle en del af flyflåden, forklarer Marc Melgaard, der peger på, at flymægleren i begge situationer har en vigtig rolle at spille.
- Men med det brogede marked at flymæglere med mikset af seriøse spillere og ”lykkejægere” får vi ofte et blakket ry, forklarer Melgaard.
Derfor har AeroLink sammen med en række andre udvalgte flymæglere besluttet, at oprette en nu organisation, Aircraft Trading and Lease Association, ATLA.
- Her vil vi udvikle et sæt spilleregler og normer for god flymægler-praksis, og det er vores håb, at det vil blive opfattet som en standard, der kan sætte overliggeren. Det skal gerne blive til, at et ATLA-stempel i en kontrakt borger for god forretningsskik og kvalitet, siger Melgaard, der håber at komme de mange ”lykkejægere” til livs.
- Eller i det mindste at gøre det klart for en kunde, at han har et valg at tage stilling til.