23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Papirflyverens endeligt

Fremtiden lige nu: E-freight er IATAs helt store flagskib, der skal skrælle papiret af luftfragten. Nu er processen også i gang i Skandinavien.

Fremtiden lige nu: E-freight er IATAs helt store flagskib, der skal skrælle papiret af luftfragten. Nu er processen også i gang i Skandinavien.

Af Herbert Nielsen

Papiret er på vej ud. Med e-freight håber den internationale luftfart, at alle luftfragtforsendelser ved afslutningen af 2010 skal kunne håndteres uden dynger af Air Waybills, House Waybills, Masters osv.

Og det betyder ikke så lidt i sparet papir: Faktisk svarer det til 39 fyldte Boeing 747-400 fragtfly hvert år. Men det måske endnu mere afgørende er, at det vil spare tidsforbrug, øge kvaliteten af data og fjerne de mange flaskehalse, der i dag holder luftfragt på jorden.

Hvis alle led i logistikkæden er ”oppe at køre” på e-fragten ved udgangen af 2010, vil der globalt kunne spares omkring 1.2 milliarder US dollars pr år, vurderer branchen. Og 2010 er altså ikke så langt borte.

Sverige først ude

Skandinavien er nu fint med i den globale proces. Første land, der tog hul på fremtiden, var Sverige. Allerede i fjor blev Sverige medtaget i den første bølge af pilotprojekter, og ruten til Hong Kong blev udpeget som én af de ”lanes”, som IATA ville introducere og måle e-fragten på.

- Det har været en succes, siger Anders Hundahl, SAS Cargo. Men det skal dog dertil siges, at vi endnu ikke har taget hul på de helt store strømme af forsendelser. Faktisk har vi begrænset os til én eller to sendinger pr flyvning, men i hele den periode, vi har kørt papirløs fragt, har vi kun én gang måttet gå tilbage til backup-proceduren med papir. Dermed er der lagt en god grund for videre fremskridt, og her fra efteråret bliver der skruet yderligere op.

Flyvende i Norge

I Norge er e-freight også flyvende og også her har projektet nydt stor interesse og opbakning fra speditører og andre involverede, ligesom myndighederne har været helt fremme.

Der er store forventninger til e-fragten på eksportsiden, men ikke mindst på den norske indenrigsfragt, der jo har et stort volumen på grund af landets særlige logistiske forudsætninger.

- Ud af Norge vil KLM tage føringen med e-fragt på udvalgte ruter fra Oslo til henholdsvis Amsterdam og London. Først skal arbejdet med at udarbejde rammebetingelserne for e-fragten i Norge afsluttes, så skal der iværksættes en ”dry test” periode, hvor vi simulerer forsendelser, inden systemet går over til ”wet test” med forsendelser i det virkelige liv sikret ved en backup med papirflow. Og så er vi klar til det helt store, forklarer Anders Hundahl.

Danmark: Starten er gået

I Danmark startes e-freight op her efter sommerferien, og det første kick-off møde er længst holdt med god deltagelse fra speditører, handlingselskabet Spirit, Singapore Airlines Cargo i Danmark samt myndigheder og toldvæsen. Ingen venter ifølge Anders Hundahl større problemer med iværksættelse af e-freight.

- Der er udpeget fem lanes ud af Danmark i den første periode. Det er ruter fra København til Arlanda, Göteborg, Singapore, Amsterdam og London. Måske er en start på alle fem lige i overkanten – og så vælger vi et par stykker til at begynde med.

Når alle tests er afsluttede, er det op til de kommercielle parter, at tage udfordringen op og kaste sig ind i processen.

- Jeg er overbevist om, at man meget hurtigt vil se de mange fordele, der knytter sig til e-frieght – og sætte fart i udviklingen frem mod luftfragt uden papir, siger Anders Hundahl.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|