SAS Cargo tilbage til Indien
Så har SAS igen sat kompasset med kurs Indien.
Af Herbert Nielsen
Så har SAS igen sat kompasset med kurs Indien. Starten går den 27. oktober, hvor ruten mellem Københavns Lufthavn og Delhi indvies. Eller rettere: Genindvies, for SAS fløj også ruten i en lille periode i 2001, indtil 9/11 skruede blusset ned for den globale luftfart i 2001.
Nu har SAS Cargo valgt sin GSA i Indien. Det blev InterGlobe, der er blandt Indiens største GSA- og rejsevirksomheder med kontorer i 12 indiske byer og mange års erfaringer med håndtering af alle flytyper.
- Partnerskabet med InterGlobe sikrer os betjening af en topkvalificeret og professionel salgsagent i Indien, der i parentes bemærket genererer ca. fem procent af verdens samlede fragtmængder på godt 27 millioner tons årligt, siger Per Vransø, SAS Cargos direktør for Asien og Stillehavsområdet.
Den indiske eksport omfatter især tæpper, frysevarer, te og kaffe, varer til elektronikbranchen, tekstiler, farmaceutiske produkter, fordærvelige varer og tryksager, mens importen især består af kemikalier, elektronikprodukter, reservedele og diplomatforsendelser.
Et potent markedNetop Delhi var dog ikke på IATA’s top-30 liste over de største destinationer i 2007. Det var derimod Bombay med 873 tons – med Kuehne & Nagel som største speditør - og Madras med 652 tons, hvoraf halvdelen blev solgt af DHL Global Forwarding.
Men Indien er et uhyre potent marked for luftfragt. Prognoserne siger, at den årlige vækst i mængderne indtil 2016 vil være på 14 procent, mens den indenlandske vækst i luftfragten vil være omkring otte procent årligt.
I perioden 2006-2007 voksede Indiens luftfragt faktisk med hele 20 procent og forventningerne til dette års vækst er også tocifrede tal.